Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 14.1978

Krzysztofowicz-Kozakowska, Stefania: Zrzeszenie Artystów Plastyków "Zwornik"
Krcha (ryc. 10), Kazimierz Rutkowski, Maria Rit-
terówna (ryc. 12, 13), Marian Szczyrbuła (ryc. 4,
5), Stanisław Tracz. Zauważalne staje się stop-
niowe zwracanie się w stronę postimpresjonizmu,
zainteresowanie się wartościami koloru, czego
przykładem mogą być prace Ritterówny i Wolffa.
W programie zaś ikonograficznym zaznacza się
w dalszym ciągu przewaga tematyki pejzażowej.
W związku z tą wystawą „Zwornika” ukazała się
znaczna liczba recenzji w większości charaktery-
zujących Zrzeszenie jako grupę młodych twór-
ców, pełnych entuzjazmu dla sztuki, tworzących
w trudnych warunkach materialnych 22.

Lwowska ekspozycja „Zwornika” rozpoczęła
cykl wystaw potwierdzających jedność grupy ja-
ko zespołu artystycznego o sprawnie organizowa-
nej działalności wystawienniczej, lecz pozbawio-
nej jednolitego charakteru. Harmonogram wy-

22 V wystawa Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwor-
nik” we Lwowie (Ilustrowany Kurier Codzienny, 6 XI

1930); Z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we
Lwowie (Gazeta Poranna, 9 XI 1930); K. Majewski.
Wystawa zbiorowa Zrzeszenia Artystów Plastyków
„Zwornik” w salonach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk
Pięknych (Gazeta Lwowska, 15 XI 1930); M. K.. Ze sztu-
ki. Wystawa zbiorowa Zrzeszenia Artystów Plastyków

staw na najbliższe lata przewidywał kilka jesz-
cze wystaw. W dniu 22 marca 1931 zaprezento-
wał „Zwornik” swój dorobek mieszkańcom Kra-
kowa na VI wystawie w Pałacu Sztuki, w której
udział wzięli: Tadeusz Cieślewski-syn, Karol
Foerster, Adam Gerżabak, Zygmunt Król, Emil
Krcha (ryc. 10), Jan Książek, Franciszek Kalfas,
Zenon Kononowicz, Stanisław Majchrzak, Stani-
sław Marcinów, Zygmunt Milli, Kasper (ryc. 2)
i Stanisław Pochwalscy, Maria Ritterówna (ryc.
13), Kazimierz Rutkowski (ryc. 15), Czesław Rze-
piński (ryc. 8), Jan Rychter, Emil Szinagel (ryc.
7), Marian Szczyrbuła (ryc. 5), Stanisław Tracz,
Jerzy Wolff. Jako goście zaproszeni wystawili
swoje prace: Jadwiga Hoffmanówna, Stanisław

Kontski, Zygmunt Jerzy Piwko, Natalia Rumiń-
ska Gerżabkowa, Jadwiga Sperlinżanka, Włady-
sław Stapiński23. Eksponowano wówczas 119

„Zwornik” (Nowy Wiek, 16 XI 1930); W. Kozicki,
„Zwornik” (Słowa Polskie, 17 XI 1930); J. K. Stani-
sławska, Wystawa Zrzeszenia Artystów Plastyków
„Zwornik” (Gazeta Poranna, Lwów, 20 XI 1930); M. M.,
Wystawa „Zwornika” (Lwowski Kurier Poranny, 2 XII
1930); W. Moraczewski, Plastyka (Lwowskie Wia-
domości Muzyczne i Literackie, 4 XII 1930).

23 VI wystawa Zrzeszenia Artystów Plastyków

4. Marian Szczyrbuła, Autoportret, ok. 1925, Muz. Nar.
w Krakowie (fot. Z. Malinowski)

5. Marian Szczyrbuła, Most (wg Katalogu wystawy VI)