Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 22.1986

Gadomski, Jerzy: Imagines Beatae Mariae Virginis gratiosae: Małopolski typ Hodegetrii z XV wieku
7. Matka Boska z Dzieciątkiem, Kraków, kościół Sw.
Marka (fot. H. Gujda)

8. Matka Boska z Dzieciątkiem, Błędów, kościół parafial-
ny, obecnie rezydencja Prymasa Polski w Warszawie
(wg Galickiej i Sygietyńskiej)

Nie budzący wątpliwości związek warsztatowy o-
brazu z Błędowa z jedną z pracowni krakowskich
daje się wyjaśnić kontaktami rodziny Błędowskich
z ówczesną stolicą kraju 18.

Cechy zbliżone do dwóch poprzednich wyka-
zuje Hodegetria w kościele parafialnym w P u-
stelniku koło Mińska Mazowieckiego (ryc.
9)19, z wtórnie założonym tłem i modelowanym
w zaprawie napisem w nimbie „Regina coeli...",
odtworzonym niewątpliwie na wzór pierwotnego.
W Hodegetrii z Pustelnika spotykają się cechji
zachowawcze z nowymi: szczególny charakter na-
daje jej, zbliżony walorowo do płaszcza Marii,

ciemny kolor tuniki pokrytej ornamentem patro-
nowym, w zakresie stylu zaś cechą „archaizują-
cą" jest imięfcki układ okrycia Chrystusa, z cien-
ką, wijącą się linią światła na grzbietach fałdów,
spotykaną w malarstwie małopolskim przed poło-
wą i w połowie w. XV 20. Równocześnie na obszy-
ciach szat pojawia się ornament w kształcie wi-
ci roślinnej, znany z kilku obrazów z trzeciej
ćwierci tego stulecia 21, co pozwala odnieść obraz
w Pustelniku do lat około 1460.

Napis „maria" na obszyciu sukni pod szyją
Marii występuje po raz trzeci na obrazie Matki
Boskiej z Dzieciątkiem w kościele parafialnym

18 Ibid., s. 40, 43.

19 Wymiary 104,3 X 71,2 cm. Obraz konserwowany
w latach 1983—1986 przez M. Schuster-Gawłowską w
Krakowie, z odsłonięciem spod kilku warstw przemalo-
wań malowidła pierwotnego i pozostawieniem wtórnie

założonych tła oraz nimbów. Autorka przygotowuje pu-
blikację na temat dokonanej konserwacji..

20 Gadomski, Gotyckie malarstwo..., s. 109, il. 242—
—244.

21 Ibid., s. 122—123, il. 92, 94.