Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 22.1986

Recenzje i przeglądy
Marcinkowski, Wojciech: Nowe prace o Wicie Stwoszu: Literatura zagraniczna
: ii ■ ■. vi;: 3'":""

2. Św. Jan Chrzciciel, Norymberga, kościół Św.
Jana, ok. 1470/1480 (wg Veit Stoss in Niirnberg...)

Hans Raimisch zestawia inny jeszcze zespół
zabytkowy z osobą Simona Lainberger a. Punkt
wyjścia stanowią dlań rzeźby z retabulum Św.
Piotra u Św. Sebalda w Norymberdze. Do tej
właśnie nastawy odnosi Ramisch wzmiankowany
na wstępie przekaz z r. 1478, uznając Herliina za
projektanta dzieła. Następnie wymienia (podob-
nie jak Schindler) Archanioła Michała u Św. Wa-
wrzyńca, anioła Mateusza Ewangelisty z grobow-
ca magdeburskiego (podobnie jak Stafski), wre-
szcie kamienną Matkę Boską z 1482 r. w Germa-
nisches Nationalmuseum 17.

Domniemanie Ramischa znalazło poparcie Staf-
skiego, który, w kolejnym artykule, przypisał mi-
strzowi Simonowi zidentyfikowane ostatnio rze-
źby z ołtarza w kościele Św. Michała w Hof a.d.
Saale (1465, przechowane w Germanisehes Naitio-
nalmuiseum), a także „starszą grupę" figur (śś.
Elżbieta, Leonard, Antoni) wspomnianej już na-
stawy rothenburskiej. W tym ujęciu siedząca po-
stać św. Piotra w retabulum u Św. Sebalda trak-
towana jest jako naśladownictwo odnośnych fi-
gur z Hof i Rothenburga 18.

Badania Ramischa, Liedkego i Stafskiego ma-
ją dla nas znaczenie przede wszystkim z tego
względu, że przyczyniają się do precyzyjniejsze-
go określenia sytuacji rzeźby norymberskiej w
latach [sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XV w.,
tan. tuż przed przybyciem Wita Stwosza do fran-
końskiej metropolii. Autorzy ci dochodzą do wnio-
sku, że na terenie tym przeważały wpływy sztu-
ki szwabskiej, konkretniej ulmskiej, jeszcze kon-
kretniej — „szkoły Multschera" (Hof, „starsza
grupa" rzeźb w Rothenburgu). Uosobieniem tych
tendencji miałby być właśnie Simon Lainberger.
Z tych sugestywnych wywodów zdaje się wyni-
kać, że Neudórferowski Simon mit dem lahmen
Hand odgrywał w rzeczywistości zgoła odmienną
rolę, niż ta, którą wyznaczano mu w czasach Los-
snitzera i później.

Zarazem jednak pojawiają się we Frankonii
znamiona progresywniejszej new art, by posłu-
żyć się określeniem, użytym w pewnym współ-
czesnym dokumencie w odniesieniu do dokonań
Mikołaja z Lejdy. Przykładem tego jest „młod-
sza grupa" rzeźb retabulum w Rothenburgu, wy-
selekcjonowana dzięki analizie archiwaliów i zna-
leziskom konserwatorskim (stwierdzenie dosztuko-

17 H. Ramisch, Der Petersaltar von St. Sebald in
Niirnberg und das Herlin—Lainberger Problem (Ars Ba-
varica, XIII,, 1979), s. 83—37.

18 H. Stafiski, Der Niirnberger Bildhauer Simon
Lainberger ais Mitarbeiter der Maler Friedrich Herlin
und Hans Pleydenwurff (Anzeiger des Germanischen
Nationalmuseums, 1982), s. 23—30.