Modus: Prace z historii sztuki — 17.2017

Dworzak, Agata: Jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin Profesora Adama Małkiewicza
Po części wstępnej Dyrektor Rodzińska-Chorąży poprosiła o zabranie głosu
rektora UJ prof. Wojciecha Nowaka, który dziękując Profesorowi Małkiewiczowi
za jego pracę dla Uniwersytetu, wręczył Mu w dowód uznania srebrny medal „Plus
ratio quam vis”. Rektorowi towarzyszył prorektor prof. Stanisław Kistryn, a łaciński
dyplom odznaczenia przeczytał Dziekan Wydziału prof. Jan Święch. „Dziś hono-
rujemy człowieka, który dla UJ pracował bardzo długo i z wielkimi sukcesami. Są
ludzie, którzy całym swoim życiem udowadniają, że nasza maksyma plus ratio ąuam
vis jest słuszna. Za to dzisiaj dziękujemy właśnie prof. Adamowi Małkiewiczowi” -
powiedział rektor.
Nie było to jedyne odznaczenie, jakie tego wieczoru otrzymał Profesor. Dyrektor
Muzeum Narodowego w Krakowie dr hab. Andrzej Betlej wręczył Profesorowi Mał-
kiewiczowi honorowy medal „Z wyrazami wdzięczności”, przyznany przez kapitułę
Muzeum, w dowód właśnie wdzięczności i uznania pracy Profesora dla tej placówki.
Z kolei Prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki Joanna Daranowska-Łukaszewska
składając życzenia Jubilatowi przekazała mu odbitki zdjęć ze studenckiej młodości.
Do życzeń przyłączył się także Dyrektor Instytutu Historii Sztuki i Kultury UPJPII
prof. Kazimierz Kuczman, a za dwudziestosześcioletnią współpracę podziękował
Jubilatowi dr hab. Bogusław Krasnowolski, wiceprzewodniczący SKOZK.
Kulminacyjnym momentem uroczystości była niespodzianka przygotowana
przez pracowników Instytutu: „żywy obraz” czyli „Apoteoza prof. Małkiewicza”
naśladujący Apoteozę Ludwika XIV autorstwa Charlesa Le Bruna, z udziałem same-
go Profesora i przebranych w kostiumy antyczne pracowników oraz zaproszonych
gości. W przedstawieniu pt. Currus Aureus, którego narracja toczyła się w języku
łacińskim, wzięli udział: Auriga Doctus - Professor Adamus Małkiewicz, Minerva
aurigam laureans - Professorix Theresia Rodzińska-Chorąży, Architectura - Magi-
stra Agathia Dworzak, Pictura - Doctorix Ursula Bęczkowska, Sculptura - Docto-
rix Catharina Brzezina-Scheuerer, Aesculapius - Magniphicus Rector Adalbertus
Nowak, Iovis - Decanus Spectabilis Joannes Święch, Cronus - Professor Stanislaus
Sroka, Vir cum tridente - Professor Andreas Betlej, Flora - Doctorix Magdalena
Kunińska, Pluto - Doctor Sławomir Skrzyniarz, Leo Narrator - Doctor Michael
Kurzej, Leo Orator - Professor Petrus Krasny, Famae - Doctorix Aneta Bukowska,
Doctorix Agnes Gryska.
Narratorem przedstawienia była personifikacja Architektury, a na ścianie wy-
świetlały się polskie napisy do łacińskiej laudacji, wygłoszonej przez Lwa Oratora
w asystencji Lwa Narratora. Podczas laudacji przytoczonej poniżej, Minerwa -
Dyrektor Teresa Rodzińska-Chorąży - wręczyła Profesorowi dyplom oraz kwia-
ty, a Flora specjalnie przygotowany na tę okazję emblem oraz butelkę ulubionej
brandy Profesora, Vecchia Romagna. Po utworzeniu całej kompozycji (ił. 1-2), do
uczestnictwa w „żywym obrazie” zostali zaproszeni wszyscy zgromadzenia na sali,
otrzymując jako atrybuty palmy męczeńskie lub skrzydełka puttów (ił. 3). „Obraz”
był tworzony przy akompaniamencie Chóru.
Na zakończenie uroczystości Dyrektor Instytutu ogłosiła, że na wniosek In-
stytutu Pan Profesor Adam Małkiewicz został odznaczony przez Prezydenta
Miasta Krakowa odznaką Honoris Gratia za wybitne zasługi dla Krakowa i jego
mieszkańców, a medal zostanie wręczony podczas uroczystości Święta Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego - 12 maja. Następnie zaprosiła wszystkich na poczęstu-
nek, a Jubilat wygłosił toast z podziękowaniami, okraszony licznymi barwnymi
wspomnieniami.

JUBILEUSZ OSIEMDZIESIĘCIOLECIA URODZIN PROFESORA ADAMA MAŁKIEWICZA