Modus: Prace z historii sztuki — 18.2018

Betlej, Andrzej; Dworzak, Agata: Jubileusz siedemdziesięciolecia urodzin Profesora Jana K. Ostrowskiego
w niezwykłą pasję badacza, znakomicie łączy Pan Profesor swoje liczne obowiązki.
Niespotykana energia, wszechstronna wiedza i efektywność poczynań zawodowych
powoduje, że nie tylko w uroczystym jak dzisiejszy, ale każdego dnia Uniwersytet
Jagielloński przepełnia duma z posiadania w gronie społeczności akademickiej tak
wyrazistej osobowości”. Do podziękowań za pracę naukową i dydaktyczną dołączyli
się również profesorowie Jan Święch i Stanisław Sroka, którzy w imieniu społeczności
Wydziału Historycznego uj złożyli na ręce Jubilata adres gratulacyjny, podkreślający
jego zasługi - szczególnie na polu badań nad sztuką na dawnych kresach Rzeczy-
pospolitej. Prof. Jan Święch mówił: „Pana wybitne osiągnięcia naukowe w zakresie
badań nad sztuką epoki baroku, malarstwem polskim xix wieku, w szczególności
twórczością Piotra Michałowskiego, portretem staropolskim, a przede wszystkim
nad sztuką i kulturą na kresach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, których efek-
tem pozostają 23 tomy monumentalnej serii Materiały do dziejów sztuki sakralnej
na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, trwale wpisują się w dorobek
polskiej i europejskiej nauki”. Dziekani wręczyli także Profesorowi okolicznościową
pieczęć Uniwersytetu i podziękowali również za godną podziwu pasję i konsekwen-
cję, która rozsławiła sztukę polską poza granicami kraju. Specjalnie przygotowany
list gratulacyjny w języku łacińskim odczytał następnie prof. Tadeusz Żuchowski.
Kulminacyjnym punktem uroczystości było wręczenie Profesorowi dedykowa-
nej Mu księgi pamiątkowej. Monumentalny Festschrift pt. Velis quodpossis. Studia
z historii sztuki ofiarowane Profesorowi Janowi Ostrowskiemu, pod redakcją An-
drzeja Betleja, Katarzyny Brzeziny-Scheuerer, Agaty Dworzak, Marcina Fabiańskie-
go, Piotra Krasnego, Michała Kurzeja i Dagny Nestorów, ukazał się nakładem Wy-
dawnictwa Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”. Jest to wyraz najwyższego
uznania środowiska polskich i zagranicznych historyków sztuki - w publikacji za-
warto aż 74 artykuły związane z głównymi polami badawczymi Profesora. Znala-
zły się tam teksty uczniów Profesora, Jego przyjaciół i współpracowników, którzy
w ten sposób starali się złożyć Jubilatowi podziękowanie za jego wieloletnią pracę,
pomoc i inspirację w podejmowanych działaniach.
Część oficjalną jubileuszu zakończyło wystąpienie samego Profesora Jana Os-
trowskiego, który przypomniał m.in. jak historyk sztuki powinien postępować
w swojej pracy, wykładając tym samym swe naukowe credo, którego od wielu lat
uczy kolejne pokolenia studentów prowadząc „Wstęp do historii sztuki”. Podkreślił
konieczność przygotowania się do podęcia badań nad dziełem, zebranie możli-
wie kompletnego zestawu dostępnych informacji na jego temat, skompletowania
źródeł archiwalnych i literatury oraz zachowania właściwej kolejności swych dzia-
łań: rozpoczynając od dokumentacji, poprzez opis, na analizie i interpretacji koń-
cząc. Profesor wspominał także czasy pierwszych lat swych studiów rozpoczętych
w 1965 roku w Instytucie Historii Sztuki, który wówczas mieścił się przy ul. św. Anny,
w Collegium Maius, przywołując swoich mistrzów: profesorów Adama Bochnaka,
Tadeusza Dobrowolskiego, Jerzego Szabłowskiego i Józefa Lepiarczyka, konstatując,
że „studia w tamtych czasach wyglądały właściwie jak dziś. Też mieliśmy wykłady,
ćwiczenia, proseminaria, seminaria, objazdy naukowe”. W rozważaniach Profesora
Ostrowskiego wybrzmiała również mocno waga tradycji, nie tylko uniwersyteckiej,
ale także tej naukowej. Można wręcz powiedzieć, że Profesor przypominając - z cha-
rakterystyczną dla siebie konsekwencją - uwagi metodologiczne, nawet podczas
jubileuszu własnych urodzin, pokazał zebranym postawę godną miana prawdziwego
Mistrza i Naukowca, jakim jest dla nas wszystkich. <

VELIS QUOD POSSIS

Księga pamiątkowa pt. Velis
quod possis. Studia z historii
sztuki ofiarowane Profesoro-
wi Janowi Ostrowskiemu.
Opracowanie graficzne
Łukasz Dąbrowski.

Jubileusz siedemdziesięciolecia urodzin Profesora Jana K. Ostrowskiego