Modus: Prace z historii sztuki — 18.2018

Kronika Instytutu Historii Sztuki UJ za rok 2017
Kolasińskiej i Wiktorii Rak (Kraków 2016), zbierająca referaty wygłoszone pod-
czas 11 Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej z cyklu Rozpoznać
przeszłość w teraźniejszości, zorganizowanej w Instytucie przez aksodkuj
7-8 maja 2016 roku.
• 18 stycznia ukazała się książka dr. Rafała Quirini-Popławskiego Sztuka kolonii
genueńskich w Basenie Morza Czarnego (1261-1475). Z badań nad wymianą
międzykulturową w sztuce późnośredniowiecznej (Kraków 2017).
• 14 marca ukazała się książka Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska w ramach serii
„Dehio - Handbuch der Kunstdenkmaler in Polen”, wydawanej przez Instytu-
tu Herdera w Marburgu, przy współpracy z Narodowym Instytutem Dziedzi-
ctwa w Warszawie. Redaktorami tomu poświęconego zabytkom Małopolski są
prof. dr. hab. Wojciech Bałus oraz dr Dietmar Popp z Instytutu Herdera w Mar-
burgu, pracami wydawniczymi kierowała dr Joanna Wolańska.
• 17-18 marca odbyło się zorganizowane przez Instytut Historii Sztuki uj wraz
z Oddziałem Krakowskich Stowarzyszenia Historyków Sztyku 11 seminarium
im. prof. Mieczysława Porębskiego „Kontrowersje wokół pomników”. Referaty
wygłosili: Anna Baranowa (Uniwersytet Jagielloński), Pomnik jako sytuacja;
Marek Walczak (Uniwersytet Jagielloński), Czy pomniki mogą być neutralne?;
Monika Rydiger (Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie), Redefinicja
pomnika; Małgorzata Dąbrowska (Uniwersytet Łódzki), Niechciane pomniki
wielkich twórców - Rodin, Epstein, Picasso; Szymon Cierpisz (Uniwersytet
Jagielloński, Biblioteka Narodowa), Kraków - Polska. O kilku zrealizowanych
i niezrealizowanych krakowskich pomnikach; Małgorzata Praczyk (Uniwersytet
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Pomniki wobec współczesnych dyskursów
krytycznych; Jan Tutaj (Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krako-
wie), Pomnik - przestrzeń pamięci, proces poznawania; Agnieszka Łakoma
(Kraków), Metalmorphosis - laboratorium formy w przestrzeni publicznej; Ewa
Tatar (Kraków), Pomniki Władysława Hasiora; Maciej Szadkowski (Warszawa),
Pomnik. Na styku osobistych i społecznych emocji upamiętniania; Katarzyna
Chrudzimska-Uhera (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), Między-
narodowy konkurs na opracowanie koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary
katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.
Studium przypadku; Agnieszka Głębczyńska-Janowicz (Politechnika Gdańska),
Zdecentralizowana forma pomnika; Anna Maria Leśniewska (Uniwersytet Pa-
pieski Jana Pawła u), Anty pomnik - jako forma pamięci?; Kama Guzik (Między-
narodowe Centrum Kultury w Krakowie), Wypełnić pustkę - pomniki ofiar
Holocaustu; Szymon Maliborski (Uniwersytet Jagielloński), W stronę ludowej
historii Polski. Analiza pamięci wielokierunkowej na przykładzie Pomnika
Chłopa. Debata na zakończenie Pomniki chciane i niechciane - moderator-
ka Anna Baranowa, uczestnicy: Katarzyna Chrudzimska-Uhera, Małgorzata
Dąbrowska, Anna Maria Leśniewska, Agnieszka Łakoma, Szymon Malibor-
ski, Monika Rydiger, Joanna Warchał, Marek Walczak, Jacek Waltoś, Marek
Zgórniak.
• 27 marca ukazała się książka poświęcona pamięci prof. Jerzego Gadomskiego:
Imagines pictae. Studia nad malarstwem gotyckim w Polsce, pod redakcją Woj-
ciecha Walanusa i Marka Walczaka, jako czwarty tom serii „Studia z Historii
Sztuki Średniowiecznej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego”
pod red. Marka Walczaka (Kraków 2016).

kronika Instytutu Historii Sztuki uj za rok2017