Kalinowski, Lech [Hrsg.]; Uniwersytet Jagielloński <Krakau> / Katedra Historii Sztuki [Hrsg.]; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie [Hrsg.]
Prace z Historii Sztuki: Stulecie Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego: (1882 - 1982) ; materiały sesji naukowej odbytej w dniu 27 maja 1983 — 19.1990

Gadomski, Jerzy: Tadeusz Szydłowski

dów głównie z zakresu historii sztuki, filologii polskiej i filologii ścisłej. Po
ukończeniu czteroletnich studiów uniwersyteckich pod kierunkiem prof. Ma-
riana Sokołowskiego (1905), w latach 1905—1906 odbył kurs w pracowni
Józefa Mehoffera na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, po czym podjął
pracę w Gabinecie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Po pół-
rocznym pobycie w Paryżu doktoryzował się w r. 1907 u prof. Sokołowskie-
go na podstawie rozprawy O dekoracji kościelnych portali w sztuce średnio-
wiecznej. Bezpośrednio po uzyskaniu stopnia doktorskiego (5 XI 1907)
uczestniczył w półrocznym, zimowym seminarium prof. Heinricha Wolf-
flina na Uniwersytecie Berlińskim. Rok 1908 poświęcił na dalsze podróże
i studia zagraniczne, przebywając głównie w Rzymie, Florencji i Paryżu..
W grudniu 1908 rozpoczął pracę w Muzeum Narodowym w Krakowie, naj-
pierw na stanowisku asystenta i zastępcy kustosza (do 1911), później kusto-
sza (1911—1914). W przeddzień wybuchu I wojny światowej objął stanowisko
konserwatora terenowego w Krakowie, na którym miał pozostać przez
lat 15 2.

1. DZIAŁALNOŚĆ KONSERWATORSKA

Praca Szydłowskiego w krakowskim urzędzie konserwatorskim przypadła
na czasy trudne i niezwykłe: były to najpierw lata wojny, której działania
uczyniły w zabytkach polskich ogromne spustoszenia, później pierwsze dzie-
sięciolecie niepodległości — okres odbudowy zniszczeń i odrabiania dawniej-
szych zaniedbań. Łącząc w tych latach urzędowe czynności oficjalnego opie-
kuna zabytków z pracą naukową i służąc swą teoretyczną wiedzą konserwa-
torskiej praktyce, pozostaje Szydłowski dziś jeszcze wzorem nowoczesnego
konserwatora.

2 Tadeusz Szydłowski ożenił się z Zofią Anną Radoską dnia 9 sierpnia 1910. Szczegóły z jego
biografii na podstawie materiałów w Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, teczki WF II 478
i S II 619, oraz informacji udzielonych przez córkę, p. Joannę Ronikier, zamieszkałą w Gliwicach
(Tadeusz Lubicz-Szydlowski, uzupelniające dane biograficzne — maszynopis w posiadaniu autora).
Z uwagi na konieczność cytowania obfitej bibliografii, w dalszym ciągu niniejszego artykułu koniecz-
ne będzie stosowanie skrótów: Wszystkie prace poprzedzone skrótem „Sz.” zostały napisane przez
Tadeusza Szydłowskiego. Skróty tytułów czasopism:

BIAP — Bulletin International de 1’Academie Polonaise des Sciences et des Lettres, Classe de
Philołogie. Classe d’Histoire et de Philosophie, Cracovie.

KLN — Kurier Literacko-Naukowy, dodatek (niedzielny) do Uustrowanego Kuriera Codziennego,
Kraków.

MZKD — Mitteilungen der K. K. Zentral-Kommission fiir Denkmalpfiege, III. Folge, Wien.
PKHS — Prace Komisji Historii Sztuki, Kraków.

PW — Przegląd Współczesny, Kraków.

RK — Rocznik Krakowski, Kraków.

SPAU — Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń Polskiej Akademii Umiejętności, Kraków.