Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 9.2010

Wardzyński, Michał: Import kamieni i dzieł rzeźby z Gotlandii do Rzeczypospolitej (od XIII do 2. połowy XVIII w.)
II. 13. Płyta epitafijna Przecława Irzykowicza (zm. 1615), nieustałony warsztat gdański, 1617 r., wapień olandzki
(warstwa czerwonawa), kościół parafialny, Turośń Kościelna, fot. M. Wardzyński

jej powstania i materiał, z jakiego ją wykonano, posiada ona unikalne na tle
współczesnej produkcji warsztatów pomorskich italianizujące formy: tarcza
herbowa powtarza z uproszczeniem stosowany powszechnie w renesansie
toskańskim XV i XVI w. inspirowany tradycją antyczną model wydłużonej
sześciobocznej tarczy, natomiast wydobytą z tła prostokątną tablicę inskryp-
cyjną ujęto charakterystycznymi właśnie dla wczesnonowożytnej tradycji
włoskiej, tu równie uproszczonymi zdwojonymi liścieniami akantu. Wydaje
się, że specyficzna kompozycja lądzkiej płyty biskupa Braska wywodzi się
wprost z grupy sześciu wczesnorenesansowych płyt nagrobnych fundacji
prymasa Jana Łaskiego w Gnieźnie i Krakowie, dłuta Giovanni Fiorentino
z węgierskiej Budy (zamówienie 1516 r., realizacja 1517-1518 do 1523)66 -
np. bezpośredniego wzorca dla tarczy herbowej Braska dostarczyła płyta
arcybiskupa Jana Gruszczyńskiego w Gnieźnie oraz, w mniejszym stopniu,
Krzesława z Kurozwęk we Włocławku. Widoczna w dziele lądzkim wyraźna
nieporadność dłuta jej autora, którą ilustruje np. krzywe przycięcie dolnego
brzegu tablicy inskrypcyjnej i dziwne przedstawienie infuły w % w lewo,
a spotęgowana jeszcze przez zatarcie pierwotnego detalu, każe identyfikować
go jako kamieniarza niezaznajomionego z nowożytną formułą artystyczną,

66 H. Kozakiewiczowa, Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1984, s. 20-21.