Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 13.2014

Sulewska, Renata: Augsburskie wzory wyposażenia kościołów Prus Królewskich w drugiej połowie XVIII w.
Renata wykorzystany czy zinterpretowany ten sam proj ekt (ponieważ ryciny te mogły
Sulewska funkcjonować właśnie jako projekty) przekonuje nas ołtarz boczny (obecnie
Serca Jezusa, pierwotnie św. Mikołaja) ustawiony w czerwcu 1792 r.15 przy
wschodniej ścianie północnej nawy kościoła Św. Krzyża w Tczewie, gdzie ta¬

li. 4. Pogódki, kościół p.w. św. Apostołów Piotra
i Pawła, ołtarz św. Bernarda z Clairvaux, przed
1765, fot. Renata Sulewska

kich modyfikacji jak w Pogódkach nie za-
stosowano (dodano jednak ornamentalne
uszaki), czy dwa przyfiltrowe ołtarze (św.
Walentego i św. Jana Nepomucena, około
1778-1779) w kościele farnym w Cheł-
mnie16, w których tylko zwieńczenie odpo-
wiada temu ze sztychu.
Jak wspomniałam, z protokołu wizytacji
kościoła w Pogódkach wiemy, że ołtarz w ka-
plicy Wniebowzięcia NMP powstał w 1765 r.17
Ołtarz z kaplicy sąsiedniej zastąpił nasta-
wę określaną jako stara i musiał powstać
po 1780 r., jak sądzę w innym warsztacie.
Warsztat ten nie musiał już dysponować
tym samym sztychem. Rycina mogła być
w posiadaniu zleceniodawcy pracy18, ale
w tym przypadku wzorem mogła być także
wcześniejsza nastawa.
Dwa niewielkie ołtarze św. Jana Nepo-
mucena i św. Bernarda z Clairvaux (pierwot-
nie Św. Krzyża, ił. 4), ustawione w pobliżu

badawcze [w:] idem, Agata Dworzak, Abrys, delineatio, kopersztych... czyli „przednie rysowanie,
godne poszanowania, dobrych magistrów rysunki”. Projekty dzieł małej architektury ze zbiorów
krakowskich, Katalog wystawy towarzyszącej ogólnopolskiej konferencji naukowej Stowarzysze-
nia Historyków Sztuki „Ornament i dekoracja dzieła sztuki”, Kraków, 20-22 listopada 2014,
Kraków 2014, s. 7-29. O rokokowych elementach wystrojów wnętrz kościelnych na terenie
Prus Królewskich zob. Renata Sulewska, „Nurt ekspresyjny” w rzeźbie Prus Królewskich w 2.
poł. XVIII w. [w:] Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej
i na Śląsku, red. Paweł Migasiewicz, Warszawa 2012, s. 213-228.
15 Jerzy Więckowiak, Kościół katolicki w Tczewie, Pelplin 2001, s. 139. Data (1792) wypisa-
na jest na rokokowym kartuszu umieszczonym pośrodku mensy.
16 Liliana Krantz-Domasłowska, Jerzy Domasłowski, Kościół farny w Chełmnie, Toruń
1991, s. 61, il. 18.
17 W ołtarzu ustawionym w tej kaplicy umieszczony jest obecnie obraz z 1870 r. Darowa-
nie cystersom Pogódek przez Sambora II. - KZSP, Seria nowa, t. 5, z. 3, s. 45.
18 O zaopatrywaniu się w sztychy, które miały pełnić funkcję wzorów przez planujących
pracę inwestorów świadczy na przykład informacja, według której w 1760 r. karmelici w Biały-
niczach kupili „kopersztychy różne do malowania kościoła”, Andrzej Betlej, Inspiracje graficzne
dla „małej architektury” na ziemiach ruskich Korony - uwagi na marginesie projektu ikonostasu
katedry św. jura we Lwowie [w:] Praxis atque theoria. Studia ofiarowane profesorowi Adamowi
Małkiewiczowi, Kraków 2006, s. 62.