Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 13.2014

Sulewska, Renata: Augsburskie wzory wyposażenia kościołów Prus Królewskich w drugiej połowie XVIII w.
chóru muzycznego kościoła w Pogód-
kach, powstały na podstawie jednego
z serii sztychów (nr 3, ił. 5) wydanych
przez Gottfrieda Bernharda Góza, a wy-
konanych według „inwencji” Josepha
Antona Feuchtmayera (1696-1770)19.
Przedstawione na rycinach tej serii ołta-
rze tego autora stylistycznie odpowiada-
ją jego pracom z połowy lat czterdzies-
tych XVIII w., powstały więc zapewne
między 1742 a 1745 r.20 Serię, do której
należą, można zaliczyć do jednej z wcześ-
niej opublikowanych w Augsburgu, pre-
zentujących formy rokokowe wykształco-
ne na gruncie sztuki francuskiej21. Porów-
nując oba pogódkowskie ołtarze - analo-
giczne pod względem struktury, dekoracji
snycerskiej i sposobu wykonania - z ich
wzorem, zauważamy przede wszystkim
zmianę proporcji poszczególnych części.
Podwyższone zwieńczenie niczym obe-
lisk czy wysmukła piramida o silnie po-
falowanych krawędziach góruje nad ca-
łością. Podwyższenie mensy i częściowe
przysłonięcie cokołu dodatkowo obniża
optycznie centralną część nastaw. Rów-
nocześnie poprzez wprowadzenie więk-

II. 5. Joseph Anton Feuchtmayer, wyd. Gottfried
Bernhard Góz, rycina nr 3, repr. Betlej, Zbiór..., ii. 84

szej ilości ornamentu nastawy stały się bardziej dekoracyjne. Warto zwrócić
uwagę, że w ołtarzach nie tylko zachowano ikonografię figur asystujących
(anioły), ale w retabulum św. Bernarda z Clairvaux także kompozycję figur
Feuchmayera. Wzory tego artysty zostały wykorzystane do stworzenia jesz-
cze jednego retabulum w kościele w Pogódkach. Ołtarz w kaplicy Bractwa
Aniołów Stróżów wykonany, jak sądzę, w tym samym warsztacie co wcześ¬

niejszy ołtarz z kaplicy Wniebowzięcia NMP, powstał według kolejnego szty-
chu tej samej serii Feuchmayera - ryciny numer 5 (por. ił. 14)22.

19 Por. Betlej, Zbiór..ii. 84; KZSP, Seria nowa, t. 5, z. 3, il. 102.
20 Ulrich Knapp, Joseph Anton Feuchtmayer 1696-1770, Konstanz 1996, s. 156-157, 366.
21 Dzięki wzorom ołtarzy i opublikowanym także przez Gottfrieda Bernharda Góza ro-
kokowym kartuszom (wszystkie wydane ponownie jeszcze w końcu XVIII w. przez Johanna
Simona Neggesa) sztuka Josepha Antona Feuchmayera mogła oddziałać bardzo daleko poza
region jego aktywności twórczej. Knapp, Joseph Anton..., s. 157, 366.
22 Betlej, Zbiór..il. 86.