Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 16.2017

Scheffs, Alicja: Wilhelm Richter i jego dzieła w katedrze gnieźnieńskiej
Alicja Scheffs Kolejnym gnieźnieńskim dziełem noszącym cechy stylowe znamienne dla
warsztatu Richtera jest portal wiodący do kaplicy Kołudzkich. Wcześniej w tym
miejscu istniała kaplica Drya, jednakże ze względu na brak funduszy popadła
w ruinę. Za namową ks. Szymona Kołudzkiego kapituła metropolitalna zgodziła się
przeznaczyć ją na kaplicę grobową34. Nowy fundator odrestaurował i wyposażył
to miejsce we wczesnobarokowy, marmurowy portal, zamknięty żelazną kratą
w typie renesansowym, ołtarz z czarnego i białego marmuru, tablicę fundacyjną
i epitafium w obramieniu z trybowanej i złoconej blachy oraz płytę nagrobną35.
Kołudzki na uposażenie ufundowanej przez siebie kaplicy w 1652 r. zapisał sześć
wsi: Modliszewo, Modliszewko, Dembowo, Łabiszynek, Wolę i Piotrowo36. Jeśli
wykucie napisu fundacyjnego na ścianie kaplicy oznacza końcową fazę prac, to ele-
menty wyposażenia oraz portal można datować na czas przed 1652 r.
Poza drobnymi szczegółami w dziele powtórzona została kompozycja - znana
z wcześniej omówionych prac - polegająca na obramowaniu półkolistych ościeży

profilowaną, wystającą przed tło płytą, inkru-
stowaniu lizen kolorowymi nakładkami
i poziomymi występami (il. 15). Plastyczne
wolutowe konsole podtrzymują wydatne bel-
kowanie z wyłamanym naczółkiem, na którym
siedzą pełnoplastyczne postacie pulchnych
aniołków (il. 16). Ich pyzate twarze okolone
są wieńcem charakterystycznych loków.
W środkowym polu zwieńczenia umiesz-
czono dekoracyjny kartusz, na którym wid-
nieje herb Pomian, powyżej, na wydzielonej
płycie stoi krucyfiks. Sposób, w jaki wymode-
lowano otaczające kartusz woluty i esownice
oraz odkuto znajdującą się w wypukłym polu
głowę byka, jest bardzo podobny do sposobu,
w jaki została wyrzeźbiona dekoracja kartusza
umieszczonego w zwieńczeniu portalu kaplicy
Łubieńskich. Z pewnością wykonawca tego
dzieła pracował także przy portalu Łubień-
skich. Tu również został wykorzystany ten
sam zespół ornamentów, jakiego Richter
używał w dziełach wykonanych na polecenie

IL 15. Wilhelm Richter (atryb.), portal kaplicy
Kołudzkich, 1652, wschodnia strona ambitu,
katedra w Gnieźnie, fot. Alicja Scheffs

kapituły. Alicja Saar-Kozłowska przypisuje
zarówno portal, jak i całe wyposażenie kaplicy
Kołudzkich warsztatowi Richtera, wskazuje

34 Walkowski, Wspomnienia o kościele..s. 202-203.
35 Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 5, Województwo poznańskie, z. 3, Powiat gnieźnieński,
red. Teresa Ruszczyńska, Aniela Sławska, Warszawa 1963, s. 29.
36 Polkowski, Katedra gnieźnieńska..., s. 61.