Towarzystwo Naukowe <Lublin> / Wydział Historyczno-Filologiczny [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne — 32.1984

Kuś, Jan: Nieznane materiały do polichromii i witraży Wyspiańskiego w kościele oo. Franciszkanów w Krakowie
NIEZNANE MATERIAŁY DO POLICHROMII I WITRAŻY WYSPIAŃSKIEGO

Przewielebny Księże Gtoardiame
Mimo nadzwyczaj wielkiej energii jaką miałem ciągle dla załatwienia
sprawy witrażów tą drogą i tym sposobem, jak to ostatnimi czasy ułoży-
liśmy, nie mogę iść dalej, muszę teraz zmienić zupełnie postępowanie
moje, gdyż to co dotąd było nie zaprowadzi mnie nigdzie. Nie mogę się
zgodzić na to, aby skoro ja pracę moją uważam za skończoną, Ksiądz
Gwardian osobiście uważa ją za niedokończoną, i dlatego proszę Księdza
Gwardiana o zawezwanie p. Ekielskiego jako pośrednika między mną a
Księdzem Gwardianem — żadna inna droga nie pozostaje, nie mogę zby-
tecznie dużo czasu poświęcać li tylko na rzeczy, których trudności dla
mnie są już dawno rozwiązane.
Z wysokim poważaniem i uszanowaniem dla Przewielebnego
Księdza Gwardiana pozostaję
.Stanisław Wyspiański
Kraków, 22 marca 1899 rV

W liście z 17 IV 1899 r. artysta w stanowczy sposób broni swoich
praw autorskich. Widocznie o. gwardian wyraził pogląd, że karto-
ny mógłby ktoś inny skończyć, skoro Wyspiański kategorycznie za-
strzega: „pod żadnym pozorem nikomu nie wolno wykańczać pracę
przeze mnie rozpoczętą".
Przewielebny Księże Gwardianie
Ponieważ pod żadnym pozorem nikomu nie wolno wykańczać pracę
przeze mnie rozpoczętą, więc mowy być nie może o tym aby tego ktoś do-
konywał. Proszę, aby Ksiądz Gwardian wybrał p. Ekielskiego jako archi-
tekta na pośrednika i przy tym obstaję, inaczej ta sprawa i praca nie może
być załatwiona. Oczekuję dalszych rezolucji.
Pozostaję z wysokim poważaniem
.Stanisław Wyspiański
Kraków, dnia 17 kwietnia 1899 r.^
Nie wiemy, czy doszło do arbitrażu Ekielskiego, ale chyba i ta
mediacja nie odniosła skutku, skoro Wyspiański w liście z 7 I 1901 r.
prosi gwardiana Rajssa o zwrot kartonów witrażowych:
Wielebny Księże Gmardiaytie Dobrodzieju
Chory jestem i z mego upoważnienia przychodzi w imieniu moim Sza-

Tamże. List Wyspiańskiego Stanisława z dn. 22 III 1899.
^ Tamże. List w sprawie przerabiania figur świętych niewiast.