Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 20.1976

Ruszczyc, Janina: Nieznane portrety ostatnich Jagiellonów

80. Głowa króla Zygmunta Augusta, fragment posągu nagrobnego, wg Bochnak, Kaplica

Zygmuntowska, jw.

medal portretowy reprodukowany niedawno przez Wdowiszewskiego. Zbadanie na nowo ikono-
grafii Jadwigi Jagiellonki wymaga jednak żmudnych poszukiwań, a ich rezultat jest niepewny.

Kończąc te rozważania chciałabym jeszcze przypomnieć, że punktem wyjścia dla zebranych
tu uwag o portretach ostatnich Jagiellonów było odnalezienie trzech portretów w Państwowych
Zbiorach Bawarskich. Podjęłam przy tym zagadnienie nurtujące już wcześniejszych badaczy:
zależność między małymi portrecikami z warsztatu Łukasza Cranacha Mł. i medalami Herwijcka.
Portrety znajdujące się w Monachium i Norymberdze rozszerzają ten problem. Seria dużych
portretów en pied, podobnie jak małych podobizn zbliżonych rozmiarami do miniatur, istniała
zapewne w kilku identycznych wersjach, ale w XVI w. jedynym miejscem w obrębie Cesarstwa
odpowiednim do przechowywania takiego zestawu portretów jagiellońskich był dwór księżnej
brunszwickiej Zofii. Drogą dziedziczenia obrazy te mogły przejść z czasem do rodziny Wittelsba-
chów, a w XX w. stały się własnością Państwowych Bawarskich Zbiorów Sztuki. Inną drogę
z Polski do Cesarstwa Niemieckiego otworzyło zamążpójście Anny Katarzyny Konstancji Waza,
która w 1642 r. poślubiła Filipa Wilhelma elektora Palatynatu162.

162 Według informacji pani dr Gizeli Goldberg trzy portrety jagiellońskie pochodzą z zamku Neuburg/Donau.