Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 20.1976

Lorentz, Stanisław: Wystawy Muzeum Narodowego w Warszawie 1945 - 1975

Stanisław Lorentz

WYSTAWY MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE

1945 — 1975

M uzeum Sztuk Pięknych, bo tylko taką nazwę mogło nosić Muzeum, założone w r. 1862
w intencji jego twórców jako Narodowe, dysponowało w pierwszych latach dość skrom-
nymi lokalami, w pawilonach gmachów Uniwersyteckich, a potem także w Pałacu Paca na
ul. Miodowej. W r. 1875 utraciło w ogóle możliwości wystawowe i zbiory jego zostały
zmagazynowane.

By więc je choć w części udostępnić i to czasowo, zdecydowano się na uczestnictwo w wystawie

0 specjalnym charakterze. Możemy ten pokaz uważać za pierwszą wystawę czasową naszego
Muzeum. Zorganizowano mianowicie w pierwszych miesiącach 1880 r. w 3 salach głównego korpusu
Pałacu Briihlowskiego wystawę dawnych obrazów. Jedną z sal zajęło 91 obrazów, wybranych ze
zbiorów Muzeum Sztuk Pięknych, pozostałe sale zapełniły obrazy ze zbiorów prywatnych w liczbie
269. Wykaz wystawionych obrazów zawiera „Katalog obrazów starożytnych znajdujących
się na wystawie urządzonej w pałacu Bruhlowskim na korzyść szkoły dla biednych dziewcząt
pod wezwaniem św. Elżbiety, Warszawa 1880”.

W r. 1883 dyrektor Muzeum Cyprian Lachnicki urządził drugą wystawę czasową. Był to
pokaz około 100 obrazów w czasie ferii zimowych w lokalu Klasy Rysunkowej w gmachu przy
ul. Rymarskiej. W r. 1895 odbyła się trzecia wystawa czasowa. W Ratuszu pokazano 130 obrazów,
których wykaz zawiera „Katalog wystawy obrazów Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie
nabytych po zamknięciu Muzeum dla publiczności z powodu braku lokalu, to jest od 1876 r.

1 najlepszych obrazów przyłączonych do Muzeum z b. Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie,
Warszawa 1895”. W r. 1896 urządzono jednodniowy pokaz wybranych obrazów w lokalu Klasy
Rysunkowej, z racji pobytu w Warszawie księcia bułgarskiego Ferdynanda. W r. 1899 Muzeum
pozyskało skromny lokal na stały pokaz części swych zbiorów i wystaw czasowych w następnych
latach nie organizowano.

Pierwszą wystawę, którą zorganizowało już Muzeum Narodowe wespół z Muzeum Wojska,
z którym wówczas było ściśle związane, była Wystawa Napoleońska (Doby Księstwa Warszaw-
skiego) z r. 1921, która zajęła 7 sal pierwszego piętra w gmachu przy ul. Podwale 15, przydzielo-