Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 26.1982

Sztuka XX wieku
Kołoszyńska, Irena; Rouba, Michał [Ill.]: Michał Rouba: zarys działalności twórczej
Irena Kołoszyńska

MICHAŁ ROUBA

ZARYS DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ

W

VV ydaje się, że nie są tak odległe czasy, w których żył i tworzył Michał Rouba, malarz
wileński, w Wilnie urodzony i do ostatnich swych dni z tym miastem związany, artysta tak mało
komu dziś znany, mimo że zarówno twórczością, jak i aktywną działalnością niewątpliwie za-
pisał się w pamięci swych współczesnych. Jednakże niewielu już pozostało z tych, którzy bez-
pośrednio z malarzem się stykali, należeli do grona najbliższej rodziny, jego przyjaciół lub ucz-
niów, którzy byli świadkami podejmowanych przez niego prac, wiedzieli o jego planach i dalszych
zamierzeniach, dzielili z nim jego sukcesy, bądź poznawali jego zwątpienia. Echa wspomnień
dalekich lat przywołują sylwetkę człowieka wielkiej skromności i dobroci, niczym nie narzuca-
jącego się otoczeniu, sztuka którego budziła żywe zainteresowanie.

O Michale Roubie można powiedzieć, że był ogarnięty pasją twórczą. Eksponował swe prace
na wielu wystawach, lecz prawdziwą satysfakcję w obcowaniu z dziełami artysty, w poznawaniu
jego osiągnięć twórczych dawały indywidualne wystawy malarza, na których prezentował on
zwykle bogaty zestaw prac, różnorodny pod względem zarówno tematycznym, jak i ujęć formal-
nych.

Zanikły niemal wszelkie nici, które mogłyby doprowadzić do zrekonstruowania biografii
artysty. Jest ona dziś nieuchwytna. Jednakże malarz, który przez wiele lat był aktywnym człon-
kiem Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków i uczestniczył w licznych wystawach krajo-
wych i zagranicznych, brał udział w życiu kulturalnym rodzimego miasta zasługuje na wydobycie
z niepamięci, nakłania do podjęcia próby przedstawienia chociażby w sposób fragmentaryczny
jego działalności.

Wydaje się, że właśnie z myślą o upamiętnieniu działalności Michała Rouby gromadziła
w miarę możliwości materiał dokumentacyjny w postaci wycinków prasowych, fotografii, repro-
dukcji, prac ilustracyjnych oraz korespondencji dotyczącej spraw artystycznych najbliższy przy-
jaciel artysty, jego żona — malarka Kazimiera Adamska-Roubina, zmarła na parę miesięcy
przed swoim mężem w dn. 2 kwietnia 1941 r. Jest to materiał nie pełny, lecz za wyjątkiem kata-