Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 27.1983

Sztuka nowożytna i współczesna
Domaszewska, Helena: Drzeworyty i miedzioryty z XV wieku w zbiorach Gabinetu Rycin Muzeum Narodowego w Warszawie
7. Mistrz Świętego Erazma, Zstąpienie Chrystusa do Otchłani, miedzio-
ryt, ok. 1450—1470, Dolna Nadrenia

bitką tej treści, zachowaną w zbiorach Kestnermuseum w Hanowerze. Istnieje też trzecia
rycina, późniejsza z ok. 1515, przechowywana w National Gallery of Art w Waszyngtonie.
W rycinie tej układ sceny został nieco zmieniony; grupa Czternastu Orędowników została
tu zobrazowana ze sceną Ukrzyżowania21.

Do tej samej kolekcji należy nie kolorowany, czarno-biały drzeworyt Zesłanie Ducha Świętego
(il. 3), unikalna odbitka należąca przypuszczalnie do warsztatu włoskiego z lat 1480—90, jak
podaje Z. Ameisenowa. To pochodzenie nie jest takie pewne, ponieważ w szkole niemieckiej
i niderlandzkiej spotyka się podobne w kompozycji ryciny22.

Czwarty drzeworyt należący do zbiorów gołuchowskich, to barwna kompozycja trójdzielna,
będąca fragmentem augsburskiego kalendarza ściennego z ok. 1475 (il. 4). Kalendarze takie
zawierały ilustracje, porady farmaceutyczne i prognozy na rok bieżący. Te trzy sceny przed-
stawiają kolejno: Świętą Małgorzatę, Dwa Anioły uwalniające dusze z ognia czyścowego i Sąd
Ostateczny. Drzeworyt ten, mimo małego formatu, jest wykonany z wielką precyzją i subtelnie
podmalowany.

Ostatni z drzeworytów zachowanych w naszym zbiorze, to efektowna, duża, kolorowana
i złocona rycina: Chrystus na Krzyżu z Marią i św. Janem (il. 5). Jest to ilustracja użyta w Missale
Wratislaviense, znana z reprodukcji Schramma23. W drzeworycie naszym dodano nimby i pod-

21 R. S. Field, Fifteenth Century Woodcuts and Metalcuts from the National Gallery of Art Washington,
[b.m.i r.], nr 253, il.

22 Schreiber, jw., nr 587.

23 Schramm, jw., t. XIV, tabl. I, il. 8.