Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 27.1983

Sztuka nowożytna i współczesna
Sroczyńska, Krystyna: Inaczej o Januarym Suchodolskim
INACZEJ O JANUARYM SUCHODOLSKIM

Q

k-Jpośród wielu muzeów posiadających obrazy Januarego Suchodolskiego zdecydowanie
najwięcej, bo aż trzydzieści dwa, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
I chyba słusznie, byl bowiem malarzem ściśle związanym z Warszawą, począwszy od lat chło-
pięcych przez całe długie życie. Ten pokaźny zespół jego dzieł, a także prowadzona przez Muze-
um praca nad gromadzeniem najszerzej pojętej i wszechstronnej dokumentacji twórczości ma-
larzy polskich, skłaniają do zamieszczenia właśnie w „Roczniku Muzeum Narodowego” uzupeł-
nienia do monografii tego artysty, wydanej dwadzieścia lat temu1. Monografia zawiera charak-
terystykę twórczości malarza, jego kronikę biograficzną, skomentowany wybór korespondencji
i inne materiały dokumentarne, rozumowany katalog dzieł i 131 ilustracji. Katalog obejmuje
302 pozycje ułożone w porządku chronologicznym. Oddzielnie, w układzie tematycznym u-
względniłam 31 obrazów, znanych jedynie ze wzmianek lub fotografii, których wydatować nie
było można. Nadto, w oddzielnych zespołach podałam rysunki (wraz ze szkicami do obrazów),
kilka miniatur i autolitografii. Na końcu katalogu umieściłam obrazy i rysunki błędnie przy-
pisane Suchodolskiemu. Pozycje dołączone w czasie druku książki zamykają część katalo-
gową.

Monografia ukazała się w niewielkim nakładzie, zaledwie w 800 egzemplarzach i rozeszła
się natychmiast. Od tego czasu w mojej ewidencji znalazło się kilkadziesiąt nie znanych mi
wówczas obrazów Suchodolskiego, liczba na tyle pokaźna, że—jak mi się wydaje — istnienie
tych rozproszonych pozycji zasługuje na zcalenie i utrwalenie drukiem. Są to zarówno obrazy
zakupione przez różne muzea na terenie Polski, jak stanowiące własność prywatną, obrazy,
które w tym długim okresie pojawiały się w handlu antykwarycznym PPDesa i przedstawiane
mi były do ekspertyzy i wreszcie te, zanotowane w literaturze.

1 K. Sroczyńska, January Suchodolski. ISPAN, Źródła do dziejów sztuki polskiej pod redakcją An-
drzeja Ryszkiewicza. t. XII, Wrocław—Warszawa—Kraków 1961 (dalej cytowana jako monografia).