Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 29.1985

DOI issue:
Historia muzeum
DOI article:
Lorentz, Stanisław; Muzeum Narodowe w Warszawie [Contr.]: Muzeum Narodowe w Warszawie
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
2. Jacob Jordaens, Święta Rodzina, z kolekcji J. P. Weyera, obraz zakupiony w r. 1862

ciała, 54 zwierzęta, 154 płaskorzeźb i ornamentów). Prócz odlewów z rzeźb starożytnych znaj-
dowały się w zbiorze m.in. model pomnika Kopernika przez Thorvaldsena, 10 płaskorzeźb
Malińskiego z pomnika drogowego w Grochowie, „portretów modemów różnych osób znako-
mitych 64" (popiersia portretowe przez rzeźbiarzy króla Stanisława Augusta), model pomnika
Sobieskiego przez Franciszka Pincka i in.

W r. 1862 w czasie pobytu za granicą Karnicki zamówił w Paryżu w pracowni Desachy'ego
kilkadziesiąt odlewów, które nadeszły do Warszawy w 2 transportach w r. 1863 i 1864. Było to
m.in. 36 odlewów z fryzu Partenońskiego, 6 odlewów płaskorzeźb Luca delia Robią z Katedry
Florenckiej i odlew drzwi głównych Ghibertiego z Baptysterium we Florencji. W r. 1866 nabyto
w pracowni odlewniczej L. Rottermundta w Norymberdze 21 odlewów, w tym 18 z dzieł norym-
berskich Wita Stwosza, m.in. z Pozdrowienia Anielskiego w kościele św. Wawrzyńca. W r. 1867
włączono do zbioru odlewów gipsowych modele architektoniczne, przekazane z zamkniętej
w r. 1866 Szkoły Sztuk Pięknych.

W r. 1866 Komisja Rządowa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego przekazała
do Muzeum' Sztuk Pięknych zbiór osobliwości i zabytków archeologicznych, który mieścił
się w lokalu Gabinetu Zoologicznego. Zbiór ten, liczący 116 przedmiotów, był wyrazem zbie-
ractwa dawnego typu. Znajdowały się w nim m.in. dwie mumie egipskie, wykopaliska archeolo-
giczne, zbroje i części uzbrojenia, przedmioty z zakresu etnografii egzotycznej, pamiątki prze-
szłości, jak „Gałązka lilaku białego, którego kwiat z małych muszelek zrobiony jest ręką królo-

r