Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 29.1985

Historia muzeum
Rubaszkiewicz, Krystyna: Klub Młodych Przyjaciół (1963 - 1983)
Krystyna Rubaszkiewicz

KLUB MŁODYCH PRZYJACIÓŁ MUZEUM (1963—1983)

#.„ iałożony w 1963 roku Klub Młodych Przyjaciół Muzeum przy Muzeum Narodowym w War-
szawie jest jedną z eksperymentalnych form realizacji programu oświatowego naszej instytucji.

Podobnie jak inne muzea sztuki w Polsce, warszawskie Muzeum Narodowe od wielu lat
organizuje w ramach programu wychowania młodzieży przez sztukę liczne imprezy i akcje oświa-
towe. Celem ich jest nie tylko dostarczanie wiedzy i rozbudzanie potrzeby jej zdobywania, lecz
również stworzenie takich warunków, w których młodzież przez osobisty, bliski kontakt ze
sztuką mogłaby przeżywać ją w sposób emocjonalny, szukając własnego porozumienia z twórcą
i jego dziełem.

Stosując wypróbowane i znane powszechnie metody w pracy z tą częścią młodzieży, która
objęta była naszymi akcjami oświatowymi, nie zwracaliśmy przez długi czas uwagi na pewien
fakt: młody widz muzealny pozostawał właściwie nam zupełnie nieznany i kontakt z nim urywał
się po zakończeniu wizyty w Muzeum. Szukaliśmy więc metody, która umożliwiłaby nawiązanie
stałych kontaktów Muzeum z młodymi odbiorcami sztuki. Tak powstał pomysł utworzenia
Klubu Młodych Przyjaciół Muzeum przy naszym Muzeum. Głównym jego zadaniem było
stworzenie takich form pracy z młodzieżą, które sprzyjałyby powstawaniu i rozwijaniu trwałych
zainteresowań sztuką. Nie posiadaliśmy żadnych wzorów ani nie korzystaliśmy z niczyich do-
świadczeń, gdyż Klub Młodych Przyjaciół Muzeum w Warszawie był pierwszym tego typu
klubem w Polsce. Trzeba było zacząć jakby od nowa, ,,szukać" młodzeży, ale już nie przez
szkołę1, czy nawet rodziców. Wykluczając wszelkie środki agitacji stworzyliśmy młodzieżowy
zespół miłośników sztuki na zasadzie dobrowolności i samorządności.

Historia Klubu zaczyna się od pamiętnego spotkania młodzieży szkolnej z prof. dr Kazimie-
rzem Michałowskim w grudniu 1962 roku na odczycie pt.: „W kraju piramid i świątyń" w sali
kinowej Muzeum Narodowego w Warszawie. Przeprowadziliśmy wtedy pierwszą ankietę zainte-
resowań wśród zebranych i w styczniu 1963 r. ogłosiliśmy utworzenie Klubu.

1 W pierwszych latach działalności Klubu wielu nauczycieli szkół warszawskich chciało zapisywać całe klasy,
traktując nas jako instytucję dla dokształcania młodzieży.