Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

DOI article:
Skowronek, Stefan: Grupa greckich staterów wklȩsłych z. w. VI/V p. n. e.
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
6b. 7 b. 8b.

Ryc. 6—7. Metapont, srebrne statery, ok. r. 550—470 p.n.e. Kraków, Muzeum Narodowe.

Ryc. 8. Metapont, drachma, ok. r. 550—470 p.n.e. Kraków, Muzeum Narodowe.

pes 5). Świetność Krotonu trwała jeszcze krócej aniżeli Sybaris. Krotończycy
po obaleniu tego miasta, zajęli przewodnie stanowisko wśród miast achaj-
skich południowej Italii, ale już w r. 379 tyran Dionizjusz I z Syrakuz opa-
nował Kro ton, który od tej pory przestał już grać poważniejszą rolę w dzie-
jach miast Wielkiej Grecji. Statery Krotonu, które tu przedstawiamy, wy-
obrażają trójnóg. Być może, że wyobrażenie to łączy się z kultem Apollina.

Nad Zatoką Tarencką między rzekami Bradanus i Kasuentus powstała
trzecia z kolei kolonia achajska, Metapont, której dzieje ściśle wiążą się
z dziejami Sybaris i Krotonu. Metapont był jak gdyby przednią strażą na
granicy achajskich i doryckich 'wpływów. Miasto to założone zostało celem
zamknięcia pobliskiemu doryckiemu Tarentowi drogi do ekspansji na zachód 6).
W przeciwieństwie do Tarentu, gdzie kwitł handel i wytwórczość przemysłowa,
głównym zajęciem mieszkańców Metapontu było rolnictwo, stąd też chyba
pochodzi wyobrażenie kłosa zboża na monetach tego miasta.

Monety-wybijane w ciągu w. VII i VI p. n. e. przez różne miasta greckie
wzorują się w technice menniczej na najwcześniejszych monetach lidyjskich,
noszących na rewersie wgłębienie wklęsłe tzw. quadratum incussum. Również

5) Strabo VIII, 387.

6) Por. T. Walek-Czernecki, Dziej6 greckie (Wielka Historia Powszechna), t. II, War-
szawa (1934), s. 143.