Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 4.1954-55(1956)

Stankiewicz, Jan: Sekretarzyk z r. 1648 w Zbiorach Czartosyskich
siemi piórami. Kobiety występują w długich, sięgających ziemi sukniach,
ze stanikami zwężonymi łub też wzorowanymi na męskich pourpoint, przy-
ozdobionych szerokimi kołnierzami. Urządzenie komnat składa się ze stołów,
krzeseł i łóżek z baldachimami.

W oparciu o teksty umieszczone pod rycinami Abrahama Bossa, które
posłużyły za wzór do omawianych przedstawień, o czym będzie mowa dalej,
możemy stwierdzić, iż artysta nasz dobierał tematy kierując się ściśle określo-

Ryc. 65. Posiłek, płycina w drzwiczkach sekretarzyka z r. 1648.

nym programem ikonograficznym, związanym z poszczególnymi etapami
życia ludzkiego od kolebki do śmierci, przedstawiając w ten sposób swoiste
Dzieje człowieka znane od czasów humanizmu a oparte na pismach greckiego
moralisty Cebesa. Dla zilustrowania pierwszego okresu, tj. dzieciństwa,
wybrano scenę przedstawiającą Zabawę dzieci (ryc. 61). Drugiemu okre-
sowi — wiekowi młodzieńczemu poświęcono najwięcej przedstawień, bo aż
trzy: Zaloty (ryc. 68), Przechadzkę (ryc. 72) oraz pełną temperamentu
scenę Bijatyki (ryc. 74). Okres dojrzałości reprezentują dwa przedstawienia:
scena Posiłku (ryc. 65) i Uczta bogacza (ryc. 70). Ostatnie dwie sceny, mia-
nowicie Śmierć bogacza (ryc. 63) i Śmierć biedaka (ryc. 66), zestawione
obok siebie, jak gdyby dla zaakcentowania wciąż aktualnych różnic społecz-
nych, zamykają pierwszą serię przedstawień.