Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 11.1976

Wspomnienia dyrektorów Muzeum Narodowego w Krakowie
Bocheński, Zbigniew M.: Wspomnienie o Kazimierzu Buczkowskim
Wspomnienie o Kazimierzu Buczkowskim

Dnia 14 sierpnia 1967 zmarł w wieku lat siedemdziesięciu doc. dr Kazimierz 117
Buczkowski, kurator w Muzeum Narodowym w Krakowie. Należał do nie-
licznej generacji historyków sztuki, których studia uniwersyteckie przypadły
na pierwsze lata po pierwszej wojnie światowej. Stopień doktora filozofii
(historia sztuki i prehistoria) uzyskał w roku 1925. Przedtem jednak, jeszcze
w czasie wojny, przeszedł Studium Rolnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim,
otrzymując w roku 1921 tytuł inżyniera rolnictwa.

Wynikiem połączenia obu dyscyplin były zainteresowania Buczkowskiego
polskimi ogrodami zabytkowymi, uwieńczone wkrótce pracą pt. Z Ogrodów
Stylowych w Polsce (Kraków 1924), w której — w oparciu o istniejącą literaturę,
a przede wszystkim własne studia — dał przegląd i klasyfikację dochowanych
u nas zabytków, pomnażając w znacznym stopniu znajomość ówczesnej wiedzy
w tej dziedzinie.

W roku 1926 został Buczkowski pracownikiem naukowym Muzeum Naro-
dowego. Od tej daty związał swoje życie z instytucją, której poświęcił czter-
dzieści jeden łat rzetelnej i ofiarnej pracy. Będąc historykiem sztuki, był niewąt-
pliwie z zamiłowania i powołania muzeologiem. Na obu tych polach pozostawił
po sobie znaczny, cenny i wcale wszechstronny dorobek o charakterze popular-
nonaukowym, rozproszony częściowo w rozmaitych czasopismach z okresu
międzywojennego („Tygodnik Ilustrowany”, „Tęcza”, „Światowid”, „Kurier
Literacko-Naukowy” itp.). Zestawienie pełnej bibliografii tych artykułów
jest prawie niemożliwe. Znacznaich częśćdotyczykrajoznawstwa(np. Chełmno —
miasto zabytków, Z Wilna, Kapliczki i figury przydrożne, Kościół ewangelicki
na Helu, Ślady warowni nadmorskiej w Kuźnicy na polskim wybrzeżu), przewa-
żają jednak tematy związane z Krakowem i jego Muzeum Narodowym (Pa-
miątki po Waszyngtonie i Kościuszce w Muzeum Narodowym w Krakowie,
Czterechsetlecie klejnotu architektury polskiej —- Kaplica Zygmuntowska, Nowy
dar dla Muzeum Narodowego w Krakowie — zapis prof. Talki-Hryncewicza,
Wystawa kobierców i ceramiki w MNK, W sprawie kurtyny Siemiradzkiego,
Sprawy muzealne — Muzeum Narodowe w Krakowie w latach 1918—1928,

Ze starego Krakowa itp.). Niektóre z artykułów dotyczą spraw wchodzących
w zakres kolekcjonerstwa (Ramy obrazów, Masowy nielegalny wywóz miniatur
z Polski, O zbieraczach dzieł sztuki) i muzealnictwa w ogólności (O związkach