Studia i materiały archeologiczne — 11.2003

Laszczak, Katarzyna: Wszystkie stworzenia małe i duże: O hodowli w Grecji epoki brązu
Katarzyna Laszczak

Wszystkie stworzenia małe i duże* 1.
O hodowli w Grecji epoki brązu
Trudno przecenić znaczenie zwierząt domowych dla rozwoju gospodarki
ludzkiej. Niewiele jednak, jak dotąd, poświęcono miejsca temu zagadnieniu
w odniesieniu do Grecji epoki neolitu i brązu. Ogólny zarys modelu hodowli
i wykorzystania zwierząt jest możliwy do odtworzenia na podstawie analiz
archeozoologicznych, wspieranych źródłami ikonograficznymi i pisanymi (łącznie z
traktowanymi bardzo ostrożnie poematami Homera). Poniższy tekst nie pretenduje w
żadnym przypadku do roli opracowania tego tematu w całości, jest jedynie próbą
bardzo krótkiego i ogólnego uchwycenia głównych zjawisk charakterystycznych dla
wczesnogreckiej gospodarki związanej ze zwierzętami.
Szerokie ramy geograficzne i chronologiczne narzucają uogólnienia. Konieczne
jest zatem pominięcie omówienia tła historycznego, np. kolejnych fal migracji,
zmian geopolitycznych zachodzących w obrębie kultur egejskich, przemian
społeczno-gospodarczych, takich jak wytworzenie centralnych ośrodków władzy
politycznej i ekonomicznej, powstanie pałaców i gospodarki z nimi związanej, co
nastąpiło na Krecie w okresie ŚM I, na Lądzie w okresie PH IIIA (tab. I)2; należy
jednak pamiętać o złożoności problemu3.
„Europejski debiut”
Szczątki głównych gatunków zwierząt domowych (owiec, kóz, bydła, świń)
pojawiają się w Grecji (i w Europie) (BOESSNECK 1960, 1962) po raz pierwszy na
stanowisku tessalskim Argissa Magula, w warstwach neolitu preceramicznego.

Artykuł został napisany na podstawie części pracy magisterskiej „Hodowla i użytkowanie zwierząt w
Grecji w epoce neolitu i brązu" napisanej pod kierunkiem prof. dr. hab. Kazimierza Lewartowskiego,
przedstawionej w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego w 1999 roku.
1 Tytuł taki nosi cykl popularnych powieści Jamesa Hcrriota wydanych w latach dziewięćdziesiątych XX
wieku w Poznaniu przez Zysk i-S-ka Wydawnictwo S.c.
2 W tabeli tej Czytelnik znajdzie rozwinięcie i wyjaśnienie skrótów odnoszących się do określeń
chronologicznych.
3 Omówienie głównych problemów rozwoju kultur egejskich: LEWARTOWSKI, ULANOWSKA 1998.