Studia i materiały archeologiczne — 11.2003

Tomas, Agnieszka: Flasze gliniane z budowli komendantury w Novae
Agnieszka Tomas
Flasze gliniane z budowli komendantury w Novae

Niniejszy artykuł dotyczy znaleziska unikalnego zespołu ceramicznego odkry-
tego w trakcie eksploracji piwnicy hypokaustycznej jednego z pomieszczeń budynku
sztabowego {principia) obozu legionowego w Novae (fig. 1, fig. 2) w latach 1997
i 1998. Znalezisko to zostało szczegółowo opracowane i opublikowane w roku 1999
(Kovalevskaja, Tomas, Sarnowski 1999). Poniższe uwagi są uzupełnieniem tej
pracy.
Charakterystyka znaleziska i jego dokumentacja
W trakcie eksploracji wypełniska piwnicy hypokaustycznej pomieszczenia Bw
principia (fig. 3) odkryto 42 naczynia zachowane w całości i setki fragmentów.
Znajdowały się one w warstwie gruzu wraz z nielicznymi fragmentami innych
naczyń i dużą ilością kości zwierzęcych (por. GRĘZAK, PlĄTKOWSKA-MAŁECKA
1999). Na dnie piwnicy zalegała cienka warstwa lessu. W obu warstwach odkryto 18
monet, z których najpóźniejszą był follis Licyniusza z lat 313-314. Wypełnisko
piwnicy hypokaustycznej jest datowane na wiek IV - pierwszą połowę V w.
Datowania dokonano na podstawie stratygrafii pomieszczenia Bw i części bazyliki
znajdującej się naprzeciw wejścia do niego.
Flasze zostały szczegółowo zadokumentowane poprzez: narysowanie w całości
zachowanych naczyń, policzenie i zważenie fragmentów, opis gliny i wykonania
naczyń. Na podstawie analizy tych danych stwierdzono, że do jamy zsypano około
300 naczyń dwóch typów (z długą i z krótką szyjką), wykonanych z takiej samej
gliny, lecz wypalonych na jasnobeżowy i szary kolor, niezależnie od kształtu. Flasze
z długą szyjką określono jako typ I, z krótką-jako typ II (fig. 4). Stwierdzono, że
większość naczyń stanowią flasze typu II wypalone na kolor szary.

A rtykuł jest rozwinięciem pracy magisterskiej pt. „ Dzbanki i flasze z Novae ” napisanej pod kierunkiem
dr. hab. prof. UW Tadeusza Sarnowskiego, przedstawionej w Instytucie Archeologii Uniwersytetu
Warszawskiego w 2000 r.