Deutsches Archäologisches Institut / Abteilung Athen [Hrsg.]
Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Athenische Abteilung — 26.1901

Dragumēs, Stephanos N.: Mystikí Prostropí: Dimitros kai Persefonis
ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΡΟΠΗ

ΔΗΜΗΤΡΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ
(Θυμιατήρια — Λίκνα — Κέρχνοι).
"Οτε τό πρώτον, εν έτει 1885, ό διευθύνων τάς έν Έλευσΐνι
άνασκαφάς τής Αρχαιολογικής Εταιρείας κ. Φίλιος έδημοσίευσεν έν
τή «Αρχαιολογική Έφημερίδι» (σελ. 169-74) περιγραφήν των
αυτόθι έν πίνακι 9Φ ύπ’ άρ. 5 ~9 απεικονισμένων ιδιορρύθμων
αγγείων των τότε πρωτοφανών, ό νους αυτού μελετώντος άνήχθη εις
τό κέρνον και την πλημοχόην, δπως ευθύς παραχρήμα μετά τούτο
απόρριψη πάσαν ιδέαν ταυτίσεως τών ευρημάτων προς τα δύο
εκείνα είδη αγγείων κα'ι έξενέγκη γνώμην δτι «ούδέν άλλο ήσαν τά
περ'ι ών ό λόγος αγγεία ή θυμιατήρια», άτε κα'ι έχοντα προς θυμία-
σιν «καταλληλότατα τά διάτρητα αυτών επικαλύμματα· δτι δε — επέ-
λεγε— θυμιατηρίων πολλή και συχνή έγίνετο χρήσις και έν τοΐς έν
Έλευσΐνι ίεροΐς οΐκοθεν έννοεΐται».
Έκτοτε τών αγγείων έκείνων ή έξέτασις ούδέν νέον ειχεν εις
φώς παρηγμένον μέχρι τού έτους 1897, ότε ό κ. Η. von Fritze έν
τή αυτή Έφημερίδι (σελ. 163-74) έπελάβετο ειδικώς νέας έξετάσεως
τής χρείας εις ήν ήσαν προωρισμένα τά υπό Φιλίου άνακαλυφθέντα
κα'ι περιγραφέντα αγγεία, λαβών αφορμήν έκ τής έν έτει 1895 εύρέ-
σεως έν Έλευσΐνι πήλινου ερυθρόμορφου αναθηματικού πίνακος, έν
φ αγγεία τού αυτού σχήματος απεικονίζονται άναδεδεμένα έπ'ι τής
κεφαλής γυναικείων μορφών "Αναγνωρίζει δέ τά σκεύη ώς θυμια-
τήρια έν τελετή μετ’ δρχήσεως οργιαστικής ύπ’ αύλώ προσαγόμενα
εις θυώδη θυσίαν 2. Κατ’ αυτόν, ταυτίζοντα τό κέρνον τώ λίκνω, καί,
έπι μάρτυρι τώ Σχολιαστή τού Πλάτωνος, δεχόμενον λΐκνον τό πτύον,
πας περ'ι κέρνου λόγος άποκρουστέος, δι’ δσα, συνεπτυγμένα μέν,

1 ’Ίδε τήν αναγγελίαν τής εύρέσεως τοΰ πίνακος Athen. Mitt. 1895? 231·
2 Περί τής τοιαΰτης θυσίας ϊδε Πολυδεύκους I 26 : «λιβανωτόν καθαγί-
ζειν, θυμιάν, αρώματα λυειν έν πυρί. Τά δέ αρώματα καί θυμιάματα καλείται1
Θουκυδίδης (?) δ’αυτά εΐρηκεν αγνά θύματα, πρός τά αίμάσσοντα καί σφαττό-
μενα αΛαιθείς σμύρναν, λιβανοιτόν».