Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 14.1978

Rzepińska, Maria: Obraz Georges'a de la Toura w Muzeum Berlińskim: ze studiów nad siedemnastowieczną ikonografią św. Sebastiana
5. Giovanni Domenico Cerrini, Sw. Sebastian i niewia-
sty, Rzym. Galleria Colonna (wg H. Yossa)

bowiem dla kaplicy szpitalnej Bractwa Miłosier-
dzia, które dostarczało lekarstw chorym58.

Zupełnie inny typ ujęcia reprezentują obrazy
Ribery (1590—1652), artysty, który najczęściej
z wszystkich chyba malarzy temat ten podejmo-
wał. Znane są co najmniej cztery wersje główne:
w Walencji (ryc. 16) (kopia we Florencji w Casa
Pandolfini), w Bilbao i w Ermitażu. Za piątą
wersję można uważać obraz w Moskwie, kolejno
atrybuowany Riberze i Guercino. Jego właśnie
kopia, przypisywana Janowi van Bylert (1603—
1671) znajduje się w Wiedniu w Kolekcji Har-
rach (na malarza niderlandzkiego wskazuje styl

58 R e a u, o. c., s. 1198.

59 Obrazy z kręgu hiszpańskiego na temat Opatry-

wania św. Sebastiana: nieznany malarz z XVII w., Mu-

zeum w Moskwie, przypisywany kolejno Riberze, Guer-

cino lub nieznanemu artyście flamandzkiemu, bez wąt-

pienia jednak wzorowany na obrazie Ribery, repr.

(Burlington Magazine, XLVI, 1954, fig. 6), wersja w ko-

lekcji Harrach w Wiedniu, Francisco Pacheco, Alcala de

Guadeiro, fot. w Instytucie Courtauld; Jose Ribera, Er-

6. Bernardo Strozzi, Sw. Sebastian i niewiasty, Wenecja,
kościół San Benedetto (fot. Instytutu Courtauld)

postaci kobiecej z prawej strony, ryc. 17). W
obrazach Ribery kobiety grają rolę uboczną, są
mało widoczne, czasem w ujęciu profil perdu;
króluje wspaniały, wyraźnie przestudiowany
z natury akt młodzieńca, półomdlałego, lecz jesz-
cze żyjącego, z ramieniem wysoko uniesionym
i dłonią przykrępowaną powrozem, co nadaje
patetyczną ekspresję kompozycji59 * * * * * * *.

Prawdopodobnie francuski jest obraz nieusta-
lonej atrybucji, znajdujący się w Polsce w koście-
le w Węgrowie, a przedstawiający temat Opatry-
wania (ryc. 18). Jest to zapewne scena nocna, ale
z powodu złego stanu obrazu trudno tę kwestię

mitaż w Leningradzie (wersja tego obrazu w Pinako-
tece w Monachium); Jose Ribera, Ermitaż, kompozycja
nieco odmienna; Jose Ribera — muzeum w Bilbao; Jo-
se Ribera, muzeum w Walencji (Pigler), kopia tego obra-
zu przez Andrea Vaccaro znajduje się we Florencji
w Casa Pandolfini. Wiele z tych obrazów jest wy-
mienionych w cytowanym artykule M. Sandoza. War-
to zauważyć, że tytuły tych obrazów mówią niemal zaw-
sze o bł. Lucynie, a nie o św. Irenie.