Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 15.1979

Anna; Waźbiński, Zygmunt: Mauzoleum Bony Sforzy w Barii, Przyczynek do dziejów polityki dynastycznej królowej Anny, ostatniej Jagielonki
5. Posąg Bony Sforzy na nagrobku w Bari
(foit. autor)

ta III Wazy (medaliony umieszczone na tle iluzyj-
nych kotar) oraz Marii Gonzagi i Jana Kazimie-
rza (portrety o kształtach elipsoidalnych, malowa-
ne być może na płótnie). Nie udało się zidentyfi-
kować dwóch portretów znajdujących się na zew-
nątrz niszy; można jedynie przypuszczać — opie-
rając się na opisie Ceci — że znajdowały się tam
także wizerunki Zygmunta Augusta i Stefana Ba-
torego 21.

Na osi mauzoleum, w górnej jego części, u-
mieszczono wysokie i wąskie okno, przesłonięte
płytą alabastrową, na której przedstawiony był
Duch Św. w postaci gołębicy, a w zwieńczeniu ok-
na widniały dwa putta z atrybutami cnót: Mi-
łosierdzia, Sprawiedliwości i Wiary

6. G. A. Paracca, zw. II Valsodo, Posąg Syikstusa V, ka-
plica Sykstyńska w S. Maria Maggiore w Rzymie (fot.

H. Romanowski)

W opisie powyższym pominięto dwie pary her-
bów: Bony (?) i Zygmunta Starego w formie ma-
lowanych kartuszy, umieszczonych ponad głowa-
mi św. Piotra i św. Pawła oraz kartuszy stiuko-
wych, znajdujących się na zewnątrz niszy absy-
dialnej 23. Pierwsza para herbów budzi pewne wą-
tpliwości; wydaje się, że pochodzi ona — jak
wskazuje na to podobieństwo stylistyczne z wy-
obrażeniem św. Piotra i św. Pawła oraz z portre-

21 Ceci. o.c, s. 47, wymienia następujące portrety:
Zygmunta Starego, Bony Sforzy, Zygmunta II, Kata-
rzyny Austriackiej, Stefana Batorego i Anny Jagiellon-
ki, natomiast Kopera (o.c, szp. XXIII) wzmiankuje
jedynie wizerunki Anny Jagiellonki. Zygmunta III, Ma-
rii Ludwiki i Jana Kazimierza. Zrealizowana została tu-
taj idea galerii portretów władców.

22 Putita widoczne na zdjęciu Ficarellego pozbawione
są atrybutów; por. N i 11 i, o.c, s. 35. Por. też program
trumny Anny Jagiellonki, przyp. 145.

23 Nie opisuje ich żaden ze znanych mi przewodni-
ków po bazylice Św. Mikołaja w Bari.