Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Editor]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Editor]
Folia Historiae Artium — 26.1990

Małkiewiczówna, Helena: O późnośredniowiecznej ikonografii i kulcie św. Zofii z trzema córkami w Małopolsce
9. Sw. Zofia z trzema córkami, kwatera tryptyku ze
schyłku w. XV ze Spiskiej Kapituły, Węgierska Galeria
Narodowa w Budapeszcie (wg The ITungarian National
Gallery; repr. A. Rzepecki)

11. Sw. Zofia z trzema córkami, malowidło ścienne z r.
1451 w kościele w Szadku (fot. T. Kaźmierski)

jąc w prawej dłoni kulę, zapewne przejrzystą,
kryształową, drugą obejmuje najmłodszą z córek,
siedzącą na jej lewym kolanie, podczas gdy dwie
pozostałe stoją po bokach. Każda z córek trzyma
w jednej dłoni miecz, w drugiej banderolę z wy-
pisanym minuskulą imieniem: „fides” (po lewej),
„spes” (po prawej), „karitas” (pośrodku).

Malowidło na rewersie jednej z kwater ze-
wnętrznych skrzydeł poliptyku w kościele para-
fialnym p.w. Św. Wawrzyńca w Czerninie na Ślą-
sku, z r. 1505(?), pod względem ikonograficznym
różni się od wyżej opisanego konsekwentnym
brakiem wszelkich koron i bandero! oraz włoże-
niem w prawą dłoń Zofii wielkiego miecza skie-
rowanego głownią ku górze (ryc. 10)19.

19 H. Braune u. E. Wiese, Schlesische Malerei
und Plastik des Mittelalters. Kritischer Katalog der
Ausstellung in Breslau 1926, Leipzig [1929], Kat. 115 s.
54—55 (dat. 1515), Taf. 110. Na temat poliptyku ostatnio
A. Ziomecka, Śląskie retabula szafowe w drugiej
połowie XV i na początku XVI wieku (Roczniki Sztu-
ki Śląskiej, t. X, 1976), s. 26, 55, kat. 19 s. 76—77 (dat.
1505). — Miecz jest jedynym atrybutem św. Zofii ina jej
najstarszym, zachowanym na Śląsku, przedstawieniu —
malowanym awersie lewego skrzydła nastawy ołtarzo-
wej w Bąkowie (pierwotnie we Wrocławiu?) z około r.
1380. Świętą, stojącą bez córek, obok śś. Heleny i We-
roniki, identyfikuje umieszczony powyżej minuskułowy

10. Sw. Zofia z trzema córkami, kwatera poliptyku z r.
1505(?) w kościele w Czerninie (wg Braune i Wiese; repr.
A. Rzepecki)