Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 29.1993

Gadomski, Jerzy: O podróżach artystycznych malarzy cechu krakowskiego w drugiej połowie XV i na początku XVI wieku
1. Mistrz Ołtarza Albrechta, Zwiastowanie Joachimowi,
kwatera „małego” ołtarza Albrechta, Wiedeń, Museum
Mittelalterlicher Osterreichischer Kunst (wg Baum;
reprod. A. Rzepecki)

2. Nieco inaczej niż w przypadku Haber-
schracka głównie dobór motywów prowadzi do
pozakrakowskich źródeł, które w latach osiem-
dziesiątych wieku XV złożyły się na ostateczny
kształt ośmiu kwater tryptyku Chrystusa Bole-
snego i Matki Boskiej Bolesnej w kaplicy Krzy-
ża św. przy katedrze na Wawelu.

Nieznany z imienia twórca malowanych
skrzydeł tryptyku związany był zapewne w spo-
sób trwały z Krakowem i tamtejsze środowisko
ukształtowało „immanentne” cechy jego manie-

2. Mikołaj Haberschrack, Chrystus w Ogrojcu, kwatera
poliptyku augustiańskiego, Kraków, Muzeum Narodowe
(fot. Muzeum Narodowe)

ry. Krakowski rodowód mają plastycznie mode-
lowane i złocone tła, z motywem wici akantowej
znanym m. in. z wawelskiego tryptyku Trójcy
Św. (1467). Z tryptykiem Rozesłania apostołów
i starszymi dziełami małopolskimi spokrewnione
są nimby „talerzowe” na rewersach, a z trypty-
kiem dominikańskim — promieniste nimby
awersów, podobnie jak geometryczny styl bia-
łych draperii; niemal kopią obramowania sceny
Zesłanie Ducha św. z tamtej nastawy są spięte
oślim grzbietem kolumny o wiełobocznych trzo-
nach, ujmujące po bokach kwaterę z Dwunasto-
letnim Chrystusem w świątyni. Krajobraz z wi-
dokiem miasta w Ukrzyżowaniu można porów-
nać z pejzażami na rewersach skrzydeł tryp-
tyku Trójcy Św.; architektoniczne wnętrza na
kwaterach tryptyku w kaplicy Świętokrzyskiej
budowane są przy użyciu prostych ścian, ,,para-
wanowo” zamykających przestrzeń na dalszym
planie.

wrocławskim warsztacie Mistrza Poliptyku św. Barba-
ry, z datą 1447, wydały owoce dopiero około lat 1462—
1465 (Gadomski, Gotyckie malarstwo... 1460—1500,
s. 127—128). Może wobec tego adept sztuki malarskiej

częściej studiował określone dzieło nie tyle w czasie je-
go powstawania, ile raczej w późniejszych latach obser-
wował gotowy już zespół obrazów cieszący się w da-
nym środowisku autorytetem artystycznego wzorca.