Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 30.1994

Ze studiów nad malowidłami ściennymi w Niepołomicach
Bik, Katarzyna: Dekoracja malarska tzw. Starej Zakrystii kościoła parafialnego w Niepołomicach w świetle ostatniej konserwacji z lat 1976 - 1986
21. Niepołomice, kościół parafialny p. w. Najświętszej
Panny Marii, 10 000 Męczenników z Góry Ararat
i 11 000 Męczenniczek Kolońskich, tzw. Stara Zakrystia,
zachowany fragment dekoracji ściany północnej

tywy arcybiskupa Csanada Telegdi w latach
1330—1340 51. Kompozycja całości opiera się na
podziale na trzy strefy. W partii dolnej, wydzie-
lonej fryzem rozetkowym w stylu Cosmatich,
występuje motyw podwieszonej zasłony. Powyżej
widoczne są popiersia dwunastu apostołów w
czworolistnych medalionach. W strefie górnej,
w prezbiterium, widnieje Maiestas Domini, na
murach zaś północnym i południowym, w dwóch
poziomych pasach wyobrażono sceny z życia Pan-

51 Malowidła te zostały odkryte w latach 1934—1938,

w latach 1952 i 1968—1970 były konserwowane. Stan

obecny uważa się za odpowiadający oryginałowi, choć

warstwa al secco zanikła; Prokopp, Italian..., s. 81.

ny Marii i Chrystusa52. Na ścianie zachodniej
znajdował się anioł z inskrypcją. Apostołowie
zwracają się do siebie twarzami ujętymi en trois
ąuarts, trzymając w dłoniach księgi.

Podobieństwa pomiędzy dekoracją niepołomi-
cką a ostrzyhomską dotyczą głównie rozwiązań
stylistycznych i formalnych. Wyraźne związki
widać w kompozycji obu zespołów. Polegają one
na występowaniu na sklepieniach dekoracji
o charakterze geometrycznym i podobnym po-
dziale ścian: poziomym na trzy strefy i piono-
wym, za sprawą iluzjonistycznie malowanych,
geometrycznych pasów. Pokrewny jest także spo-
sób rozmieszczenia motywów: w części dolnej
namalowano zasłonę, w pasie środkowym przed-
stawiono półpostacie, w górnym — przedstawie-
nia narracyjne. Jako ornamentów użyto w obu
przypadkach fryzów rozetkowych i konsolko-
wych53. Kolejne wspólne cechy stanowią: budo-
wanie poszczególnych przedstawień na zasadzie
schematu trójkąta i piramidy, charakterystycz-
ne ułożenie postaci polegające na ukaza-
niu ciała na wprost, a głowy w półprofilu, ugię-
tych w łokciach rąk trzymających w dłoniach
atrybuty. Podobieństwo wyraża się także w pro-
porcjach postaci o niedużych głowach i drobnych,
wątłych torsach. Wyraźną zależność dostrzegamy
pomiędzy męczennicą namalowaną po prawej
stronie ściany wschodniej niepołomickiej kaplicy
(ryc. 7) a apostołem znajdującym się po prawej
stronie północnego muru kaplicy pałacowej w
Ostrzyhomiu 54. Zależność ta wyraża się nie tylko
w wymienionych wyżej wspólnych cechach, ale
dotyczy także strojów, fryzur i ogólnego wraże-
nia delikatności, kruchości postaci. Dalsze związki
uwydatnia zestawienie aniołów w medalionach,
umieszczonych w ościeżach okna niepołomickiego,
z apostołami ostrzyhomskimi, czy też świętej
w kotle ze sceny Męczeństwa (ryc. 13) z mło-
dzieńczym apostołem, wyobrażonym z lewej stro-
ny na murze północnym nawy kaplicy ostrzy-
homskiej, a także sędziego z cyklu niepołomi-
ckiego —- z brodatymi apostołami w Ostrzyho-
miu 55.

Uwzględnić należy także różnice zachodzące
między obydwoma zespołami malowideł. Doty-
czą one zwłaszcza warsztatu malarskiego. Specy-
ficzną cechą dekoracji niepołomickich jest wy-
raźny rysunek, wyryty, niejako odciśnięty w war-
stwie intonaco. W kaplicy ostrzyhomskiej taka
technika nie występuje. Mistrz Malowideł Niepo-

52 W uwagach tych opieram się na autopsji.

53 Zob. Prokopp, Pitture..., il. 4, 5.

54 Prokopp, Italian..., il. 46.

55 Ibid., ii. 47, 48, 49a, 76, 94b.