Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Gilhofer & Ranschburg; Gilhofer, Buch- und Kunstantiquariat
Katalog (Nr. 273): Eine kleine aber auserlesene Sammlung intressanter Bücher und Kunstblätter: schöne Einbände, Inkunabeln, Holzschnittbücher des 16. Jahrhunderts, Portraitwerke, Karikaturen, Blumenmalereien aus der ersten Hälfte des 17. Jahrhunderts, frühe Berliner Lithographien, seltene Werke über Medizin, Naturwissenschaften, Philosophie etc. — Wien: Gilhofer & Ranschburg, 1939

DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.52654#0033
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
133
134
- 135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146

KARIKATUREN — LITHOGRAPHIEN

25

GILHOFER & RANSCHBURG, WIEN I. BOGNERGASSE Nr. 2

Reichsmark
Morner, H. ,A Peep at Bartholomew Fair.* ,Return from Epsom Races.* Two rowdy
scenes. Lith. J. Graf. imp. Pub. J. Mitchell. Eeadi S1/4 by 12l/s ins. 10.—
Somewhat stained at margins.
Sharpshooter, A. ,Irish March of Intellect; or, the happy Result of Emancipation.*
Ragged Irishman solociting apprenticeship for his son with an English judge,
Etching col. by hand. Pub. S. Gans 1829. 10 by 138/4 ins. 15.—
Siehe Tafel 8.
Tissot, J. ,How happy could I be happy with either.* (A Black Watch Sergeant
sitting in a boat between a girl and her mother.) Etching, I. Tissot sc. 1877.
10 by 14 ins. 24.—
Very fine impression, signed.
Woodward, G. ,A Hit at Backgammon.* 2 seated figures at a small table. Etching col.
by hand. Pub. Fores 1796. 10 by 131/4 ins. 12.—
— ,An Unwelcome Visit.* Tax-cöllector addressing seated man. Etching col. by hand.
Pub. Fores 1794. 107/8 by 14x/8. ’ 10.—
,The Sailor’s Fleet Wedding Entertainment.* Satiric Hogarthian wedding scene.
Verses below. Line-engr. Pub. Cooper 1747. 83/4 by ll7/8 ins. Cut close. Small tear. 3.—■
John Bull Humbugg’d alias Both Ear’d. Bewildered John Bull listening to con-
tradictory news of France from a Sansculotte & an aristocrat. Etching col. by hand.
Pub. Fores 1794. 93/4 by 153/4 ins. 12.—
,A Fashionable Information for Ladies in the Country — The petticoat is tied
round the neck and the arms put through the pocket-holesü* Lady with eccentric
costume. Etching col. by hand. Pub. Fores 1795. 135/8 by 93/4 ins. 15.—
The (Life) of Man. 8 scenes on plate showing vicissitudes in Life of man. Etching
col. by hand. Pub. Holland ca. 1800. 206/s by 147/s. 10.—
.A Burning Shame or... Practice of Pidgeon-plucking.“ Scene outside bawdy
hou.se frequented by aristocrats. Etching col. by hand. Pub. Fores 1804. 95/8 by
133/4 ins. „ , , 12.—
Siehe Tafel 8.
,The Burning Shame.‘ Night-watchmen warning people against ,Bad Houses &
Naughty Women* in Gloucester Place. Etching col. by hand. Pub. Pegg 1809.
95/8 by 133/4. 15—
,La Balance de l’Europe retablie au Congres de Vienne en 1815.* Representatives
of the Congress disputing around a balance in which the European peoples are
being weighed. Lord Costlreagh says, ,Nous vous laissons le Continent.* Col.
aquatint. Pub. Martinet ca. 1815. 10x/4 by 17x/2 ins. 18.—
,The Modern Muses dancing round the Ladies Idol.* Fashion caricatures chiefly of
hats. Etching col. by hand. Pub. Mc Lean 1829. 97/8 by 155/8 ins. 16.—
Frühe Berliner Lithographien.
Reuter, Willi., u. einige andere. — Sammlung von ca. 140 Lithographien,
fast durchweg Probedrucke, aus der Frühzeit der Berliner Litho-
graphie. Schöne, interessante u. äußerst seltene Stücke, von denen
viele Dussler unbekannt geblieben sind.
Interessenten steht auf Wunsdi ein Verzeichnis mit Einzelpreisen zur Verfügung.
Wilhelm Reuter, Berlin, Maler u. Zeichenlehrer der Königin Luise,
bildete sich um 1803 bei Andre in Offenbach als Lithograph aus, siedelte dann nach
Berlin über, wo er die erste lithographische Anstalt gründete u. 1804 in Vereinigung
mit den bedeutendsten damaligen Berliner Künstlern (Schadow, Genelli u. a.) die
Herausgabe der „Polyautographischen Zeichnungen“ begann. Die vorliegende Samm-
lung enthält zum größten Teil Blätter aus der frühen Periode des Künstlers, die
ausnahmslos zu den größten Seltenheiten zählen. Sämtliche Blätter
kommen geschlossen aus einem Berliner Nachlaß, so daß auch einige nicht signierte
Blätter mit Sicherheit dem Künstler zuzuweisen sind.
Siehe Tafel 7.
 
Annotationen