Modus: Prace z historii sztuki — 16.2016

Gyalókay, Zoltán: Zabytki diaspory
dzieł i wyniki badań konserwatorskich nad istniejącymi dostarczyły bezcenny mate-
riał dla badań. Historycy sztuki dzięki nim mogli przeprowadzić analizę, wskazując
także na nowe perspektywy badań. Ich praca z kolei, miejmy nadzieję, przyczyni się
do lepszej oceny wartości omówionych zabytków zarówno przez opinię publiczną,
jak i w oczach urzędników, których zadaniem jest rozdysponowanie funduszy na
ochronę zabytków. Temu celowi znakomicie służy bogaty materiał ilustracyjny
w dużym formacie i bardzo dobrej jakości.
W pracy zarysowuje się także międzynarodowy horyzont badań, którego jednak
autorzy zdają się nie zauważać. Chodzi przede wszystkim o uwzględnienie prac
kolegów z Europy Środkowej, szczególnie zaś Słowaków, zajmujących się u siebie
również dziedzictwem artystycznym dawnego Królestwa Węgierskiego. Otwierają
się także nowe możliwości ujęć badawczych dla historyków sztuki w Polsce. Chodzi
szczególnie o zagadnienie relacji artystycznych między Wschodem a Zachodem,
które zaznaczyły się także w sztuce polskiej6. Uwzględniając zespoły malowideł
z szerszego obszaru obu królestw otrzymamy materiał zabytkowy powstały na
przestrzeni dwóch stuleci, od końca xiii do końca xv wieku. Badania w przy-
szłości mogą wykazać wspólne wątki lub przeciwnie - różnorodność postępowań
artystycznych w obrębie tego szerszego zjawiska.

6 Ostatnio: M. Smorąg-Różycka, Bizantyńskie malowidła w prezbiterium katedry pw. Narodzenia
Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu - odkrycia niespodziewane i doniosłe, „Modus. Prace
z historii sztuki”, 12-13, 2013, s. 53-71.

Zabytki diaspory