Modus: Prace z historii sztuki — 16.2016

Kruk, Mirosław Piotr: Dlaczego na wystawie zawisł obraz: uwagi na temat recenzji wystawy "Na wysokiej połoninie". Sztuka Huculsz-czyny - Huculszczyzna w sztuce. W 40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza. Wystawa w Gmach Głownym Muzeum Narodowego w Krakowie, 18 marca - 29 maja 2011
Dlaczego na wystawie
zawisł obraz
Uwagi na temat recenzji wystawy
„Na wysokiej połoninie”. Sztuka Huculsz-
czyzny - Huculszczyzna w sztuce.
W 40. rocznicę śmierci Stanisława
Vincenza. Wystawa w Gmachu Głównym
Muzeum Narodowego w Krakowie,
18 marca-29 maja 2011

Od wystawy, której byłem kuratorem, minęło wiele lat. Niemniej uznałem, że nale-
żałoby się odnieść do krytycznych uwag jej poświęconych, a zawartych w recenzji
opublikowanej w 2013 roku na łamach pisma „Modus” autorstwa p. dr Agnieszki
Jankowskiej-Marzec1. Cieszy mnie, że wystawa trwająca zaledwie dwa i pół mie-
siąca zwróciła na siebie uwagę pośród tak wielu innych wystaw, które zarówno
w tym czasie, jak również wcześniej i później odbywały się w Muzeum Narodowym
w Krakowie.
Na początek sprostowanie. Patronem wystawy został Stanisław Vincenz, lecz nie
dlatego, że „została zorganizowana jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowe-
mu Festiwalowi Huculskiemu” (s. 169). Koncepcja obecności niezwykłego prozaika
zawarta została w zgłoszeniu planu wystawy w 2007 roku i początkowo nie zakła-
dała współpracy z innymi instytucjami. Projekt wystawy czasowej, przewidzianej
do realizacji w 2011 roku i przedstawiony do akceptacji dyrekcji mnk praktycznie
nie uległ większym zmianom, zawierając następujące zadania: „Wystawa ma na
celu uhonorowanie pamięci wielkiego prozaika i humanisty Stanisława Vincenza,
który został pochowany w Krakowie po sprowadzeniu jego prochów z Lozanny,
gdzie zmarł dn. 28.01.1971. Przygotowana prezentacja wskazałaby na bogactwo
sztuki huculskiej, szczególnie bliskiej sercu zmarłego pisarza. Zamierzamy zestawić
z jednej strony różnorodne dzieła pochodzące z regionu: ikony na szkle, drewnie,
rzeźbę drewnianą, wyroby z metalu, ceramikę, inne przedmioty codziennego użytku
(w tym stroje, tkaniny) - z drugiej zaś, dzieła wynikłe z inspiracji tym regionem,
tworzone przez zawodowych plastyków i literatów. Interesujące też wydaje się w tym
kontekście zestawienie dokumentacji życia codziennego oraz obrzędowego ludności
ze świadectwami rosnącej aktywności turystycznej w tym regionie na przełomie xix
i xx wieku, utrwalone w postaci obrazów na płótnie, fotografii, plakatów, rysunków,
1 A. Jankowska-Marzec, „Na wysokiej połoninie”. Sztuka Huculszczyzny - Huculszczyzna w sztuce.
W40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza. Wystawa w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego
w Krakowie, 18 marca - 29 maja 2011, „Modus. Prace z historii sztuki”, 12-13, 2013, s. 169.

modus
prace z historii sztuki
xvi, 2016

MIROSŁAW PIOTR
KRUK

RECENZJE I OMÓWIENIA