Modus: Prace z historii sztuki — 17.2017

Staniszewska, Maria Kazimiera: Vidi coelum novum et terram novam: treści ideowe i geneza form kaplicy Matki Boskiej Karmelitańskiej we Frydmanie
lat od ukończenia wystroju do oddzielenia jej od prezbiterium drzwiami) była
miejscem zaledwie 15 wystawień tej relikwii52. Przy czym wydarzenia te często
wchodziły w przestrzeń publiczną, dodatkowo podkreślając typową dla życia re-
ligijnego w Turynie identyfikację kultu z władzą. Przez większość czasu Całun,
złożony w zakratowanym relikwiarzu w dobrze widocznej, górnej partii ołtarza, ale
jednocześnie ukryty, wywoływać mógł u widza wrażenie tajemniczości, wynikające
z napięcia między tym, co niby dostrzegalne, a jednak niewidoczne53.
Umieszczenie relikwii w dostępnym z kilku stron retabulum, pozwalające
usprawnić ruch pielgrzymów, a przede wszystkim podkreślić rangę obdarzanych
szczególnym kultem partykuł, znalazło zastosowanie w innych częściach Europy.
Szczególnym przypadkiem są kolejne wersje nagrobka Jana Nepomucena w katedrze
św. Wita (obecnie świętych Wita, Wacława i Wojciecha) w Pradze. Tło dla nich sta-
nowią, nasilone po zwycięstwie Ligi Katolickiej nad czeskimi protestantami w bitwie
pod Białą Górą, starania o wyniesienie na ołtarze słynnego spowiednika. W XVII w.
ten nieoficjalny kult, jak pisze Vit Vlnas, „rehabilitował Czechy w oczach katolickiej
Europy” (tłum. M.K.S.) i propagowany był przez niektórych cesarzy oraz - przede
wszystkim - kanoników praskiej katedry i czeskich jezuitów54. Rycina Andreasa
Matthiasa Wolfganga ukazuje imponującą strukturę, wzniesioną w obejściu katedry
w latach 1689-1694. Otaczała ona upamiętniającą pochówek Jana Nepomucena płytę,
wcześniej ogrodzoną ozdobną kratą55. Nowa marmurowa balustrada założona była
na rzucie prostokąta, a jej sześć postumentów zdobiły alegoryczne figury Wiary,
Nadziei, Miłości, Męstwa, Milczenia oraz Pobożności lub Bojaźni Bożej. Oparta
na nich ażurowa kopuła, zdobiona figurami aniołków i girlandami, zwieńczona
była koroną, na której umieszczono rzeźbę Jana Nepomucena adorującego krzyż.
Na znajdującym się poniżej nagrobku ustawiono, jak można zobaczyć na rycinie
Wolfganga, tzw. świecznik jerozolimski, przekazany katedrze w 1162 r. przez Wła-
dysława II, a w 1641 r. wzbogacony z inicjatywy Leopolda Wilhelma Habsburga
(arcyksięcia i arcybiskupa wrocławskiego) o przedstawienia patronów Czech. Msze
sprawowane były przy przyległym do krótszego boku balustrady ołtarzu56.
W trakcie procesu beatyfikacyjnego, po otwarciu grobu Jana Nepomucena, płyta
przeniesiona została do znajdującej się w obejściu kaplicy św. Wojciecha, gdzie przed
1725 r. wzniesiono za zgodą Benedykta XIII i z fundacji przedstawicieli czeskich rodów
szlacheckich nowy ołtarz-nagrobek (udokumentowany na rycinach Marka Mullera,
J.-A. Mansfelda z 1729 r. i anonimowej z 1725 r.), ważniejszy dla niniejszych rozważań.
Tak jak poprzedni, opisywany był on jako castrum gloriae męczennika i cechował się
bardzo zbliżoną kompozycją, łącznie z zastosowaniem rzeźb alegorycznych. Balustrada
otaczała umieszczony na wysokim cokole szklany sarkofag, a retabula o ornamentyce
regencyjnej, wzniesione przy krótszych bokach, wspierały baldachim z figurą ówczesne-
go błogosławionego w otoczeniu aniołów57. Ważne świadectwo stanowi dość niedbały
gdy idzie o ukazanie przestrzeni widok dzieła z 1729 r., na którym przedstawiono księży
sprawujących mszę równocześnie przy obu ołtarzach.
52 Idem, Seeing the Shroud, 2008, s. 227; idem, Architecture for the Shroud, s. 220.
53 A. Legner, Reliąuien in Kunst und Kult, s. 261,263.
54 V. Vlnas, Jan Nepomucky. Ćeska legenda, Praha 1993, s. 74-76,81,84-86,98,101-104.
55 F. Matsche, Nahrobek sv. Jana Nepomuckeho v prażskem chramu sv. VIta jako sakralnipamatka,
w: Svaty Jan Nepomucky 1393-1993, red. J. Kybalova, Praha-Miinchen 1993, s. 46.
56 F. Matsche, Nahrobek sv. Jana Nepomuckeho, s. 49-50; V. Vlnas, Jan Nepomucky, s. 76.
57 F. Matsche, Nahrobek sv. Jana Nepomuckeho, s. 51-53.

Vidi coelum novum et terrom novom