Modus: Prace z historii sztuki — 17.2017

Doroszuk, Hanna: Atlas Mnemosyne jako źródło inspiracji w sztuce współczesnej na przykładzie twórczości Goshki Macugi

i. Goshka Macuga,
The Naturę ofthe Beast
at Whitechapel Gallery,
London 2009.
Fot. Goshka Macuga, dzięki
uprzejmości Artystki

Analogiczny zabieg miał miejsce na wspomnianej wcześniej wystawie It
Broke From Within w Walker Art Center. Centrum ekspozycji stanowiła monu-
mentalna czarno-biała tapiseria. Przedstawiała fragment lasu, ocalałego na sku-
tek pomyłki mierniczych pracujących przy wycince drzew pod koniec XIX w.
Thomas B. Walker zgromadził majątek wycinając drzewa rosnące na terytorium
należącym do rdzennych Amerykanów, co umożliwiło mu stworzenie kolekcji dzieł
sztuki. W przestrzeń zostały włączone prace ze stałej kolekcji Walker Art Centre,
w tym Davida Rathmana, Adriana Pipera czy Sherrie Levine oraz wypożyczony
z Minneapolis Institute of Art pejzaż Thomasa Colea. Całą salę wystawową wypeł-
niała biała platforma nawiązująca do pierwotnej bryły muzeum, zaprojektowanej
przez Edwarda Larrabee Barnesa w 1971 r. W 2005 r. zastąpiono ją nowym budyn-
kiem autorstwa pracowni Herzog & de Meuron, który stał się obiektem krytyki
Macugi.
Na wystawie The Naturę ofThe Beast w londyńskiej galerii Whitechapel zapre-
zentowana została gobelinowa wersja Guerniki Picassa28. Oryginalny obraz ekspo-
nowany był w tym samym miejscu w 1939 r. i miał za zadanie rozpowszechnianie
ducha komunizmu wśród przedstawicieli partii robotniczej. Tapiseria zaś, wyko-
nana na zlecenie Nelsona Rockefellera, prezentowana jest na co dzień w siedzibie
ONZ w Nowym Jorku. Artystka przywołuje wygłoszone w tym miejscu, związane
z inwazją na Irak, przemówienie Collina Powella w 2003 r., kiedy to gobelin ze
względu na swój wydźwięk został zasłonięty niebieskim materiałem. Tradycyjne
wartościowanie na kopię i oryginał stało się w tym kontekście niepotrzebne i ana-
chroniczne, zupełnie nieprzystające do proponowanej przez Macugę uniwersalnej
antywojennej narracji.

28 The Bloomberg Comission: Goshka Macuga, Naturę of The Beast, Whitechapel Gallery, London,
5.04.2009-4.05.2010. Wystawa zorganizowana w ramach Roku Polskiego w Wielkiej Brytanii
(Polska! Year).

ARTYKUŁY

Hanna Doroszuk