Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 9.2010

Kuniewicz, Jolanta: Twórczość fotograficzna Bolesławy i Edmunda Zdanowskich
II. 19. E. Zdanowski, Ślady ifigury,
Muzeum Miasta Gdyni

Twórczość
fotograficzna
Bolesławy
i Edmunda
Zdanowskich

na ulicach Gdyni. Osobną grupę stanowią prace będące przykładami działalno-
ści fotograficznej Edmunda Zdanowskiego na potrzeby użytkowe (W pawilonie
malarstwa, Rzeźba w okręglaku, Rzeźbiarski kontrast). Zdjęcia te stanowią część
obszernej dokumentacji fotograficznej ekspozycji prezentowanych w ramach
Festiwali Sztuk Plastycznych w BWA w Sopocie, na którą składają się zdjęcia
budynku wystawowego, ogólne widoki sal ekspozycyjnych oraz reprodukcje
obrazów i fotografie rzeźb. Najwięcej zachowanych i znanych dziś obrazów
Gdyni autorstwa Bolesławy również powstało w latach sześćdziesiątych. Przy-
kładem bezpośredniego nawiązania fotografii do sztuki są niemal abstrakcyjne
prace jak Betonowe trójkąty i Mozaika oraz utrzymana w estetyce piktorialnej
i zbliżona do przedwojennej twórczości artystki Żaglówka na morzu (il. 20).

Sopot na zdjęciach Zdanowskich ukazany jest jako miejsce związane
z naturą i pozostające blisko przyrody. Szczególnie interesujące są zdjęcia Bole-
sławy przedstawiające plażowiczów i kuracjuszy, zabawy dzieci na plaży oraz
kąpiele w morzu. Jej mąż również zwracał uwagę na wypoczynkowy charak-
ter miasta, w jego pracach bohaterami często są turyści oraz obiekty i miejsca
przeznaczone do wypoczynku.

Tematyka robotnicza nie przestała interesować Zdanowskiego również
w późniejszym okresie. Najczęściej fotografował młodych silnych mężczyzn,
widoki stoczni i abstrakcyjne elementy maszyn, np. Stalowe turnie (1964)