Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 13.2014

Wagner, Arkadiusz: Organizacja i technika pracy w warsztatach snycerskich na Warmii w późnym baroku
Arkadiusz
Wagner

II. 2. Prawdopodobnie warsztat
Krzysztofa Peuckera lub Jana Chrystiana
Schmidta, św. Elżbieta lub św. Anna,
1. poł. XVIII w. (ok. 1745?) - widok
od tyłu (zbiory Muzeum Warmii i Mazur
w Olsztynie), fot. Arkadiusz Wagner

II. 3. Prawdopodobnie warsztat
Krzysztofa Peuckera lub Jana Chrystia-
na Schmidta, figura apostoła, 1. poł.
XVIII w. (ok. 1745?) - widok od tyłu
(zbiory Muzeum Warmii i Mazur

Zabieg korytowania przeprowadzano zarówno na figurach o płasko ścię-
tej tylnej połowie, jak i na rzeźbach dookolnie rzeźbionych. W tym drugim
przypadku odnosi się to jednak do figur umiejscowionych w strukturach ma-
łej architektury, które nie pozwalały na ogląd od tyłu. Rzeźby eksponowane
w otwartej przestrzeni, np. wnętrza kościelnego, nie były poddawane koryto-
waniu, zapewne ze względów estetycznych. Warto jednak wspomnieć o prze-
prowadzanym niekiedy maskowaniu koryta poprzez jego odeskowanie.
By zapobiec spękaniu lica kloca przeznaczonego do rzeźbienia, praktyko-
wano też pokrywanie go olejem lub pokostem56. Tworzyła się w ten sposób
nieprzepuszczalna dla wody skorupa, nakierowująca całe parowanie na skory-
towany tył figury Niekiedy nie zapobiegało to jednak pęknięciom tuż przed lub
w trakcie obróbki kloca. Wówczas jednak decydowano się na tzw. flekowanie
56 Gantner, Kaefi, Johann Michael Fischer..., s. 51.