Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Editor]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 55.2007

Architektura
Jaźwierska, Jadwiga: Z dziejów przebudowy gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej KUL

JADWIGA JAŹWIERSKA

Publikacje na jego temat są raczej znikome. Istnieją właściwie tylko dwa
opracowania - jedno współautorskie ojca dyrektora Romualda Gustawa i wi-
cedyrektora Witolda Nowodworskiego z 1960 r. oraz drugie - samego Witol-
da Nowodworskiego z 1971 r. Nieliczne wzmianki, szczególnie dotyczące
okoliczności przekazania nieukończonego obiektu w użytkowanie KUL przez
ówczesnego biskupa lubelskiego Stefana Wyszyńskiego, pochodzą z obszer-
niejszych opracowań na temat Uniwersytetu, jak np. Materiały do dziejów
KUL pod red. Grażyny Karolewicz i z biografii ks. rektora Antoniego Słom-
kowskiego, za którego kadencji KUL pozyskał nieruchomość przy ul. Chopina
27. W Archiwum Państwowym w Lublinie zachowane są oryginalne przedwo-
jenne obliczenia statyczne obiektu wraz ze szkicowym projektem oraz prze-
krojem w skali 1:200. Pismo Wydziału Budownictwa Zarządu Miejskiego
w Lublinie z maja 1947 r. podaje, że Inspekcja Budowlana posiada egzemp-
larz planów „Domu Biurowego” (obecny Dom Profesorski przy Chopina 25),
natomiast planów tzw. Sali AK (obecna Biblioteka) nie posiada wcale2. Naj-
wcześniejszą pełną dokumentacją są więc plany przebudowy z 1947 r., wyko-
nane przez Ignacego Kędzierskiego. Autorka korzystała też z obszernych
projektów przebudowy z 1964 r. autorstwa Zbigniewa Zawory oraz projektu
koncepcyjnego przebudowy Jerzego Grochulskiego, Marcina Oborskiego i Sta-
nisława Stefanowicza z 1997 r.
Artykuł Witolda Nowodworskiego pt. Gmach Biblioteki, zamieszczony
w 23 tomie ABMK z 1971 r., poświęconym w całości Bibliotece Uniwersy-
teckiej, przedstawia dość dokładnie historię budowy i przebudowy budynku
aż do 1970 r. Autor nie zamieścił w nim jednak większej liczby zdjęć, które
mogłyby pomóc w orientacji, ani nie analizował planów architektonicznych.
Tekst niniejszy jest więc próbą uzupełnienia opracowania sprzed 36. lat,
a zarazem rozszerzeniem o omówienie ostatniego, wciąż trwającego etapu
przebudowy.
Przebudowy budynku przy ul. Chopina 27 można podzielić na trzy główne
etapy:
- 1947-1952 - adaptacja dawnego kinoteatru na potrzeby Biblioteki (roz-
poczęta za kadencji pierwszego powojennego dyrektora - prof. Andrzeja
Wojtkowskiego);
- 1959-1972 - nadbudowa bryły i reorganizacja wnętrz - m.in. uzyskanie
nowej części magazynowej, przebudowa hallu oraz zmiana lokalizacji 3. czy-

" Akta nieruchomości położonej w Lublinie przy ul. Chopina 27, Akta miasta Lublina.
Inspekcja Budowlana, Archiwum Państwowe w Lublinie, sygn. 5318.