Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 59.2011

Recenzje
Gombin, Krzysztof: [Rezension von: Radzyń Podlaski. Miasto i rezydencja, red. Grażyna Michalska i Dominika Leszczyńska, Radzyń Podlaski 2011]

RECENZJE

ROCZNIKI HUMANISTYCZNE
Tom LIX, zeszyt 4 - 2011

Radzyń Podlaski. Miasto i rezydencja, red. Grażyna Michalska i Dominika
Leszczyńska, Radzyń Podlaski 2011, ss. 193.

Inicjatywę wydania książki o Radzyniu Podlaskim i znajdującej się w nim rezy-
dencji Eustachego Potockiego (1719-1768) należy przyjąć z uznaniem. Nie wszystkie
bowiem władze lokalne (choć trzeba przyznać, że tych jest już sporo) zadają sobie
trud przekazania bądź pozyskania funduszy na wydanie publikacji, na odpowiednim
poziomie merytorycznym i edytorskim, promujących ich region. W tym wypadku
mamy do czynienia z pięknie wydaną, albumową pozycją, z doskonałej jakości zdję-
ciami, będącą co prawda z założenia (jak można domniemywać) książką popularno-
naukową (brak w niej na przykład przypisów), ale ze względu na Autorów zamiesz-
czonych w niej artykułów, będących badaczami z dużym dorobkiem oraz ważne,
a niepublikowane wcześniej tezy zawarte w tej pracy, uważam publikację o Radzy-
niu za godną zrecenzowania w periodyku naukowym.
Książka zawiera następujące teksty (poza Wstępem i notą Od redakcji): Grażyna
Michalska, Roman Zwierzchowski, Łukasz Michalski, Radzyń Podlaski miasto i rezy-
dencja:; Joanna Kowalik, Pałac w Radzyniu Podlaskim i jego mieszkańcy, Jakub Sito,
Fenomen rzeźb Jochanna Chrisostoma Redlera\ Dorota Papę, Barokowy ogród przy
rezydencji w Radzyniu Podlaskim-, Krystyna Gutowska-Dudek, Magdalena Gutowska,
Zbiory pałacu w Radzyniu Podłaskim - relikty minionej świetności', Jeremi T. Króli-
kowski, Wartości przestrzenne założenia barokowego w Radzyniu Podlaskim; Paweł
Jaskanis, Przyszłość zespołu pałacowo-parkowego w Radzyniu Podlaskim.
W moim przekonaniu na szczególną uwagę zasługuje praca Romana Zwierzchow-
skiego, badacza obdarzonego nie tylko wielką wiedzą i doświadczeniem, ale także
intuicją, co w przypadku rekonstrukcji obiektów zabytkowych, do których niejedno-
krotnie nie ma odpowiedniej ilości źródeł archiwalnych, jest wyjątkowo cenne. Zwie-
rzchowski zajmował się już wcześniej rezydencjami Eustachego Potockiego - jest
autorem świetnej analizy lubelskiego pałacu tego magnata1. Tak jest i w tym wy-
padku; Autor przedstawił propozycję dziejów przemian architektonicznych pałacu od
XVI do XVIII wieku, czego nikt przed nim się nie podjął.

1 R. Zwierzchowski, Lubelski pałac Eustachego Potockiego, [w:] Studia nad
sztuką renesansu i baroku, red. J. Lileyko i I. Rolska-Boruch, t. VIII, Lublin 2007, s. 187-215.