Rocznik Historii Sztuki — 19.1992

Miziołek, Jerzy: Ascensio, Apotheosis czy Resurrectio?: Rozważania o Currus Solis w mauzoleum Juliuszy pod bazyliką watykańską

JERZY MIZIOŁEK

13. Relief na frontowej ścianie Ara Casali, Musei Vaticani, Rzym

Na podstawie zestawionego materiału porównawczego można zatem, jak się wydaje, przyjąć, że
Helios watykański nawiązuje do przedstawień Słońca rozpowszechnionych około 300 r. i w 1 ćwierci IV w.;
ponieważ dzierży glob w lewym ręku i podnosi prawicę (choć ta zachowana jest tylko do łokcia), nie
można mieć wątpliwości, że należy do typu ikonograficznego Słońca niezwyciężonego; orientowany zaś
jego pojazd, wyraźnie wznoszący się ku górze, sugeruje, że jest również Słońcem wschodzącym72.

Jakie treści zawiera ten niezwykły, enigmatyczny obraz widniejący na sklepieniu chrześcijańskiego
mauzoleum? Już Perler, widząc w nim przede wszystkim przedstawienie Wniebowstąpienia Chrystusa,
sugerował, że może to być także scena Zmartwychwstania. Podobne myślenie odnaleźć można w wypo-
wiedziach na temat tej mozaiki zawartych w pracach Kirschbauma i Ernsta H. Kantorowicza73. Takie
odczytanie ich treści wydaje się słuszne, ale wymaga rozwinięcia i uzupełnienia w oparciu o nie do-
strzeżone dotąd bądź niewłaściwie interpretowane teksty powstające po 1 ćwierci IV w.

72 Na to, że mozaika watykańska obrazuje Oriens wskazywał Kantorowicz, op.cit., s. 144. Badacz ten opar! swoją sugestię
na nie mającym pokrycia w rzeczywistości fakcie, iż pod kołem rydwanu i nogami koni tessery stanowiące tło mają odcień czerwieni.

73 Kirschbaum, op.cit., s. 26 — 27; Kantorowicz, op.cit., s. 143, 144.