Rocznik Historii Sztuki — 44.2019

Od Redakcji

Rocznik Historii Sztuki, tom XLIV
PAN, 2019

OD REDAKCJI

Szanowni Państwo, Drodzy Czytelnicy,
niniejszy tom „Rocznika Historii Sztuki” różni się swoją strukturą od poprzednich tomów - tym razem
nie ma on charakteru monograficznego, lecz prezentuje teksty o różnorodnej problematyce. Znajdą
w nim Państwo artykuły poświęcone zagadnieniom architektury średniowiecznej i nowożytnej, oryginal-
ną próbę odczytania dialogu między wielkimi mistrzami martwych natur, interpretację relacji pomiędzy
słowem i obrazem w twórczości Norwida, czy wreszcie studia nad wybranymi aspektami sztuki polskiej
XIX-XX wieku. Nowością są recenzje wydanych w Polsce w ostatnim czasie książek, które uznaliśmy za
szczególnie istotne dla poznania dziejów sztuki i teorii sztuki. Chcielibyśmy to kontynuować w następnych
tomach, mając nadzieję, że publikacja recenzji przyczyni się do ożywienia dyskusji nad ważnymi pracami
z zakresu historii sztuki, teorii sztuki i historii kultury. Odrębną grupę tworzą artykuły, które pierwotnie
zostały zaprezentowane jako referaty na sesji Oprawa artystyczna świąt i uroczystości w Polsce i z Polską
związanych do roku 1939, zorganizowanej w 2018 roku w Krakowie wspólnymi siłami Instytutu Historii
Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Przybliżenie materiałów tej konfe-
rencji (kolejne artykuły planujemy zamieścić w przyszłorocznym tomie) będzie okazją do upowszechnienia
problematyki, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród badaczy różnych specjalności, analizujących
te kwestie czasami z bardzo odmiennych perspektyw.
Ten tom jest ostatnim, w którego przygotowaniu aktywny udział wziął wieloletni redaktor naczelny
„Rocznika Historii Sztuki” Profesor Andrzej Grzybkowski. Profesor pełnił tę funkcję w latach 1998-2014.
Stan zdrowia uniemożliwia Panu Profesorowi dalszy udział w pracach redakcji. Jego decyzję o rezygnacji
przyjęliśmy ze smutkiem - wszyscy jesteśmy świadomi, jak wiele „Rocznik Historii Sztuki” zawdzięcza
staraniom Pana Profesora. Jako redaktor obdarzony nieomylnym wyczuciem „ducha czasu” i wyzwań,
jakie dyktowały rozmaite okoliczności, odznaczający się wyjątkową orientacją w problemach historii
sztuki jako dyscypliny, wrażliwym osądem, odcisnął wyraziste i niezatarte piętno na naukowym kształ-
cie „Rocznika Historii Sztuki”. Był pomysłodawcą wielu ważnych i cieszących się uznaniem w środo-
wisku tomów monograficznych, które zajmą właściwe sobie miejsce w historii naszej dyscypliny. Był
redaktorem wymagającym, dbającym o merytoryczny poziom czasopisma, redaktorem, który hołdował
zasadzie „nie patrz, kto mówi, ale co mówi” - dzięki niemu „Rocznik” pozostał wiemy swojej tradycji,
a jednocześnie był i jest pismem otwartym dla młodych autorów. Pragniemy złożyć Panu Profesorowi
Andrzejowi Grzybkowskiemu najserdeczniejsze podziękowania oraz wyrazy wdzięczności za wieloletni
trud i czas, jaki zechciał poświęcić dla naszego czasopisma. Żywimy głęboką nadzieję, że Pan Profesor,
mimo najróżniejszych trudności, nadal będzie mógł nam służyć swoją pomocą, życzliwym wsparciem
i kompetencjami. Dziękujemy!