Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 16.1972

Fabiani, Bożena: Habit królewny: portret Wazówny 1651

czątkowo na Krakowskim Przedmieściu, mniej więcej naprzeciwko kościoła karmelitów, we
dworze Zygmunta Denhoffa19, starosty sokalskiego, zięcia kanclerza Ossolińskiego20.

Uroczyste wprowadzenie bosaczek do ich własnej siedziby, klasztoru wybudowanego także
przy Krakowskim Przedmieściu, po tej samej stronie co dwór Denhoffa i „od tamtego dworu
tylko za jednym parkanem"21, tj. na przeciwległym rogu dzisiejszej ulicy Ossolińskich (gdzie
dziś stoi hotel Europejski)22, nastąpiło w wigilię święta Bożego Ciała, 2 czerwca 1649 roku.
Oto jak się, według relacji jednej z sióstr, odbyła ta uroczystość: „Matki zajechały rano w ka-
retach zamknionych do kościoła Ojców Naszych, kędy muzyka królewska Mszę naprzód śpie-
wała, i Państwo wszystko się zeszło. Po Mszy wyszła procesyja z kościoła z Najśw. Sakramentem.
Ojcowie nasi szli wprzód, za niemi Matki zasłonione welami swemi czarnemi, w ręku białe świece
niosąc. Wielebną Matkę23 prowadził Pan Kanclerz z Jej Mością24, insze Siostry pod rękę wiodły
Panie, zacne Matrony Senatorskie, mianowicie Pani Podskarbina Koronna25, fundatorka
drugiego klasztoru Matek Naszych w Lublinie. Z niewymownym afektem tegoż poranka przy-
woziła wszystkie na swoich karetach do kościoła Ojców. Na końcu szedł, niosąc Monstrancyę,
X. Legat papieski Torrez26 a muzyka zewsząd głosami i instrumentami różnemi ku nabożeństwu
wszystkich pobudzała. Przychodząc ku klasztorowi swemu, Król JMość z Karolem Królewi-

19 Dwór ten stał po zachodniej stronie Krakowskiego Przedmieścia, tam gdzie dziś znajduje się gmach Mini-
sterstwa Kultury i Sztuki.

20 Od 1645 r. był on mężem Anny Teresy Ossolińskiej. W. Dworzaczek, Genealogia. Warszawa 1959,
tabl. 149.

21 Klasztory, jw., s. 21. Także J. A. Morsztyn w wierszu „Do Imci Pana Jerzego Lubomirskiego mar-
szałka wielkiego koronnego...", opisując lewą (tj. zachodnią) stronę Krakowskiego Przedmieścia w latach 1650—
1655, powiada:

,,Po tejże ręce i na tej połaci
Święta Teresa śluby Boga płaci
A za nią pałac podnosi swe dachy,
Niezwykłe Polszczę i złociste blachy
Wielkiego kiedyś kanclerza:..."

por: J. J. Trembeckiego Wirydarz poetycki, wyd. A. Bruckner, t. I, Lwów 1910, s. 206.

22 „Pierwotny zaś klasztor, zburzony przez Szwedów, fundacyi Ossolińskich, stał na rogu Krak. Przedm.
i ulicy Czystej, przedtem ulicą Ossolińskich zwanej. Kiedy w r. 1878 przystąpiono do uregulowania wjazdowej
bramy głównej Hotelu Europejskiego, przy burzeniu piwnicy znaleziono kamień węgielny świadczący, że w tern
miejscu budowano pierwotnie klasztor i kościół Karmelitanek Bosych". Klasztory jw., s. 108. A brama hotelu
znajdowała się wówczas od strony Krakowskiego Przedmieścia. Fr. M. Sobieszczański, Warszawa,
Wybór publikacji, орг. K. Zawadzki, t. II, Warszawa 1967, s. 112.

23 Pierwszą przeoryszą warszawskiego karmelu była Teresa à Jesu (Marianna Marchocka) ur. w 1604 г., zm.
19 IV 1652 r.

24 Mowa o żonie kanclerza, Izabeli z Daniłowiczów.

25 Zofia z Tęczyńskich Daniłowiczowa, żona Jana Mikołaja.

26 Joannes de Torres, legat papieski w latach 1645—1652.