Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 24.1980

Starożytność
Dobrowolski, Witold: Archaiczne "focolari" chiusińskie zdobione figurkami hippokampów
3. Narożnik skrzynki „focolare” chiusińskiego. Warszawa, Muzeum
Narodowe. Kolekcja Madeyskiego 218043 MN. Kon. VI—-V w. p.n.e.

w podkowiastą pętlę i postawionego rozdwojoną płetwą ogonową na ziemi, przypomina także
niektóre najstarsze przedstawienia, wywodzące się ze sztuki Koryntu lub wysp, do których
należałoby zaliczyć figurki z Castel S. Mariano. Długa, łukowato wygięta szyja, uniesione ku
górze, niemal wyprostowane w kolanach nogi, rozwarty pysk, zbliżają jednak ten zabytek do
figurek grupy drugiej, aczkolwiek grzywa obiektu leningradzkiego, jak również płetwy nie
przejawiają dekoracyjnych poszukiwań wykonawcy.

Podobnie „focolare” nr 5 — 18.31 z British Museum wyłamuje się nieco z innych zebranych
w tej grupie zabytków. Jest on zachowany stosunkowo dobrze, wraz z bokami skrzynki, narożni-
kami i nóżkami. Konstrukcja skrzynki została wzmocniona współcześnie żelaznymi sztabkami.
Na krótszych bokach skrzynka jest zaopatrzona w uchwyty do podnoszenia. Wszystkie jej boki
są ozdobione dużymi okrągłymi kaboszonami, z których trzy znajdują się na bokach dłuższych,
a dwa — na krótszych, po obu stronach uchwytów. Ozdobnie przycięte i zwężające się ku koń-
cowi nóżki rozdwajają się i kończąc niewielkimi krążkami tworzą obsady osiek ruchomych,
sześcioszprychowych, na sposób wschodni41, kółek. Narożniki są od góry umocowane prosto-

41 Karo, jw., s. 131 i n.