Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 24.1980

Jubileusze
Podwójny jubileusz docenta Stanisława Gebethnera
1. Stanisław Gebethner, rys. tuszem Izydor Grzeluk, 1977 r.

charakterystyczną muszką na szyi zrobiona została, sposobem graficzno-fotograficznym na wzór
XVIII-wiecznych wizerunków, przez naszego kolegę Izydora Grzeluka.

Jubilatowi i jego Małżonce wręczono wspaniałe bukiety kwiatów oraz pamiątkowy talerz
z portretem, wykonanym przez znaną ceramiczkę Teresę Szałowską i rodzaj tableau z portretem
Pana Docenta na okładce, napisem Hommage i fotografiami wszystkich koleżanek i kolegów
Galerii Sztuki Zdobniczej wewnątrz.

Profesor Stanisław Lorentz wznosząc toast przypomniał początki wspólnej pracy muzealnej
i przeplatając anegdotami doszedł do wspólnych wspomnień z czasów szkolnych. Kontrowersyjna
stała się data czy był to rok 1905 czy 1906. Docent Gebethner dorzucił ze swej strony także
kilka barwnych szczegółów.

Po tym kameralnym, pełnym wspomnień, ciepła i humoru spotkaniu odbyła się uroczystość
bardziej oficjalna w sali kinowej, poprzedzona obejrzeniem, podczas przejścia, małego pokazu prac
oraz różnych materiałów, dotyczących długoletniej działalności naukowej Jubilata. Pokaz przy-
gotowała koleżanka Halina Chojnacka wraz z koleżankami z Działu Ceramiki i Szkła — działu
najbliższemu Docentowi. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele z Ministerstwa Kultury
i Sztuki oraz wielu Instytucji, z którymi przez długie lata współpracował Stanisław Gebethner.
Byli więc goście ze Stowarzyszenia Historyków Sztuki, z warszawskiej DESY, z Pracowni Kon-
serwacji Zabytków, muzeów warszawskich oraz Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum
Narodowego w Gdańsku. Muzeum Narodowe w Warszawie reprezentowali nie tylko koledzy
z Działów znajdujących się w Gmachu Głównym, lecz również z Oddziałów: z Wilanowa,
Łazienek, Biblioteki Królewskiej na Zamku, Królikarni, Łowicza i Nieborowa. Byli także
przedstawiciele stołecznej prasy. Ponownie zabrał głos Profesor Stanisław Lorentz, który pod-
kreślił osiągnięcia oraz zasługi Jubilata dla Muzeum. Mówił o wspólnej pracy w trakcie ratowania
zbiorów w czasie wojny, podczas rewindykacji i ponownego urządzania muzeum po wojnie.