Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 25.1981

Prof. dr Kazimierz Michałowski (14 XII 1901 - 1 I 1981)
Dnia 1 stycznia 1981 roku zmarł członek Komitetu Redakcyjnego Rocznika Muzeum
Narodowego w Warszawie

KAZIMIERZ MICHAŁOWSKI

emerytowany profesor zwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, Zastępca Dyrektora Muzeum
Narodowego w Warszawie, organizator i kierownik Galerii Sztuki Starożytnej i Galerii Sztuki
Faras, twórca i długoletni kierownik (1931—1972) Zakładu Archeologii Śródziemnomorskiej
Uniwersytetu Warszawskiego, dziekan Wydziału Humanistycznego (1945—1947), prorektor
(1947—1948), organizator i kierownik (od roku 1959) Polskiej Stacji Archeologii Śródziemno-
morskiej Uniwersytetu Warszawskiego w Kairze, profesor uniwersytetu w Aleksandrii (1958—
1959), doktor honoris causa uniwersytetów w Strasburgu (1965), Cambridge (1971), Uppsali
(1977), twórca i kierownik (od roku 1956) Zakładu Archeologii Śródziemnomorskiej Polskiej
Akademii Nauk, redaktor serii wydawniczych Zakładu Archeologii Śródziemnomorskiej PAN:
Travaux du Centre, Corpus Vasorum Antiquorum — Pologne, Corpus Signorum Imperii Ro-
mani — Pologne, Mirmeki, Palmyre, Alexandrie, Deir el-Bahari, Faras, Nea Paphos, redaktor
Studiów Palmyreńskich — Études Palmyréniennes, wydawanych przez Katedrę Archeologii
Śródziemnomorskiej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, członek Komitetu
Redakcyjnego i Redakcji Meandra, miesięcznika poświęconego kulturze świata starożytnego
wydawanego przez Komitet Nauk o Kulturze Antycznej PAN.

Oficer Wojska Polskiego, uczestnik kampanii wrześniowej, jeniec Oflagu II С Woldenberg,
organizator seminarium egiptologicznego w ramach działalności tajnej Komisji Kulturalno-
oświatowej w Oflagu II С Woldenberg.

Długoletni członek rzeczywisty Prezydium Polskiej Akademii Nauk, członek licznych kra-
jowych i zagranicznych Akademii, Instytutów i Towarzystw Naukowych: Accademia Nazio-
nale dei Lincei, British Academy, Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin, Heidelberger
Akademie der Wissenschaften, Sâchsische Akademie der Wissenschaften zu Leipzig; Prezydium
Komitetu Nauk o Kulturze Antycznej Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Orientalis-
tycznych Polskiej Akademii Nauk, Archaeological Institute of America, Deutsches Archaeolo-
gisches Institut, Institut d'Egypte, Institut d'Égyptologie de l'Académie Tchéchoslovaque des
Sciences, Institut Français d'Archéologie Orientale au Caire; Polskiego Towarzystwa Archeo-
logicznego (przewodniczący 1953—1957 i honorowy członek), Society for Nubian Studies
(przewodniczący od roku 1972), Association Internationale des Égyptologues (wiceprzewodni-
czący Komitetu Honorowego od roku 1976), Association Internationale d'Epigraphie Latine

К)