Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 29.1985

Historia muzeum
Lorentz, Stanisław; Muzeum Narodowe w Warszawie [Mitarb.]: Muzeum Narodowe w Warszawie
16. Jan Matejko, Batory pod Pskowem, ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie

walentem strat, poniesionych w czasie wojny. Zbiór Potockich obejmował 276 obrazów polskich
i obcych, około 100 miniatur portretowych, około 350 druków i około 1000 przedmiotów z za-
kresu sztuki zdobniczej, w tym 220 polskich pasów kontuszowych.

Napływały do Muzeum dary i prowadzono planową akcję zakupową, która pozwoliła bogacić
wszystkie działy Muzeum setkami i tysiącami dzieł sztuki, często bardzo cennych i bardzo rzad-
kich. Znacznie wzbogaciły się zbiory sztuki starożytnej, sztuki polskiej, sztuki obcej, sztuki
zdobniczej, grafiki i numizmatyki. Jako specjalną pozycję wymienić należy spuściznę po Tadeuszu
Makowskim, liczącą 315 obrazów olejnych, 1100 akwarel i rysunków, 6 szkicowników i 85 pozycji
z zakresu grafiki. Cały ten zbiór zakupiono i przewieziono z Paryża do Warszawy.

W r. 1948 Bogumił Kantor z Łodzi ofiarował zbiór cennych monet zabytkowych w ilości
1014 sztuk, przeznaczony na złom, a przez niego wykupiony na rzecz Muzeum Narodowego.

Od r. 1952 Muzeum prowadzi akcję zakupową o specjalnym charakterze w porozumieniu
z Centralą Jubilerską, a później z Wytwórnią Wyrobów Srebrnych i Złotych „Jubiler". Wy-
dzielane są mianowicie ze złomu srebrnego i złotego setki przedmiotów zabytkowych, pocho-
dzących z czasów od X wieku do początków wieku XX, oraz liczne numizmaty zabytkowe
polskie i obce.