Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 29.1985

DOI issue:
Historia muzeum
DOI article:
Lorentz, Stanisław; Muzeum Narodowe w Warszawie [Contr.]: Muzeum Narodowe w Warszawie
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Ponieważ Muzeum Narodowe w Warszawie jest wielodziałowym muzeum historyczno-
-artystycznym, zakres prac naukowych, prowadzonych w ramach jego działalności, jest szeroki
i różnostronny. Informacje więc o naukowych pracach w Muzeum podać trzeba oddzielnie
dla każdego z działów.

Galeria Sztuki Starożytnej od chwili jej powstania związana jest z Uniwer-
sytetem Warszawskim, a obecnie w zespole trzech ognisk badań naukowych w dziedzinie archeo-
logii śródziemnomorskiej (trzecim jest zakład archeologii śródziemnomorskiej Pc lskiej Akademii
Nauk) odgrywa bardzo poważną rolę. Prace badawcze tych trzech ośrodków są ze sobą ściśle
powiązane, zazębiają się wzajemnie i wyniki ich badań stanowią łączną całość, stąd trudne jest
ścisłe rozgraniczenie wyizolowanych osiągnięć każdego ośrodka. Rozdzielić dorobek trzech
instytucji jest i dlatego trudno, że nie jest to możliwe nawet w dziedzinie publikacji. Tom polski
Corpus Vasorum Antiquorum" na przykład stanowi wynik pracy Muzeum Narodowego, ale
wydany został w ramach publikacji Polskiej Akademii Nauk. A monumentalne dzieła prof.
Kazimierza Michałowskiego o historii sztuki w Egipcie i o Faras są publikacjami osobistymi,
ale ich powstanie wiąże się przecież z działalnością prof. Michałowskiego w trzech wymie-
nionych instytucjach, a więc i z Muzeum Narodowym.

Ustaliło się, że: 1. Zakład Archeologii Śródziemnomorskiej PAN prowadzi całą dokumen-
tację archeologiczną prac wykopaliskowych, obejmującą plany, rysunki, fotografie i inwentary-
zację wszystkich materiałów wykopaliskowych, łącznie z antropologicznymi, 2. Stacja Archeo-
logii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego w Kairze realizuje same wykopaliska,
prowadzi terenowe prace badawcze i opracowuje publikacje wykopalisk, 3. Muzeum' Narodowe
gromadzi i opracowuje wszystkie zdobyte dla Polski zabytki, a są wśród nich i takie, które nie
pochodzą z własnych wykopalisk (np. zdeponowane przez Luwr), urządza wystawy, opracowuje
naukowe katalogi oraz prace monograficzne, oparte na posiadanych i otrzymywanych zbiorach.
Liczne rozprawy i artykuły zostały umieszczone w ,,Roczniku Muzeum Narodowego w War-
szawie" i w „Bulletin du Musée National de Varsovie".

Badania naukowe Galerii Sztuki Starożytnej obracają się głównie wokół zagadnień, które
można by podzielić na następujące grupy problemowe: 1. dzieje kolekcjonerstwa zabytków
śródziemnomorskich w Polsce — tym zwłaszcza uzasadnione, że Muzeum Narodowe stanowi
jedyny poważny zbiór w Polsce, a wchłonęło tak cenne zespoły, jak m.in. zbiory wilanowskie,
nieborowskie i gołuchowskie, 2. egiptologia i archeologia egipska, 3. problematyka związana
z zabytkami Starożytnego Wschodu (asyrologia), 4. archeologia grecka, 5. archeologia rzymska,
6. numizmatyka antyczna, 7. prace związane z badaniami laboratoryjnymi i konserwacją za-
bytków starożytnych. Ponadto Galeria Sztuki Starożytnej organizuje sesje i konferencje naukowe,
a także wykłady wybitnych uczonych zagranicznych, przebywających w Polsce, przeznaczone
dla pracowników nauki. Z działalnością naukową wiążą się też niektóre wystawy, m.in. organi-
zowane w Villa Hiigel w Essen.