Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 29.1985

Historia muzeum
Lorentz, Stanisław; Muzeum Narodowe w Warszawie [Mitarb.]: Muzeum Narodowe w Warszawie
Dynamiczny rozwój akcji wykopaliskowych odbija się na planie i programie prac badawczych
Galerii Sztuki Starożytnej. Jakkolwiek zabytki, przywożone do kraju są już w pierwszym opra-
cowaniu ujęte w publikacjach wykopaliskowych, to jednak wymagają one dalszych specjalnych
studiów, które dokonywane są już w Muzeum. Badania nie ograniczają się jednak oczywiście
do opracowywania własnych zbiorów, lecz obejmują zakres znacznie szerszy.

Omówiłem obszernie działalność naukową Galerii Sztuki Starożytnej, bo jest ona bardzo
rozwinięta i szeroka. Krótko już wspomnę o działalności naukowej innych działów Muzeum
Narodowego. Podstawową sprawą dla wszystkich działów Muzeum Narodowego jest opraco-
wywanie i prowadzenie kartoteki naukowej. Karta naukowa zaopatrzona jest w fotografię
obiektu, a wypełnienie jej wymaga różnostronnych badań i kontroli w laboratoriach i pracowniach
konserwatorskich, zmierzających do ustalenia atrybucji, tematu, dziejów zabytku itd. Wiążą
się z tym często odkrycia zmieniające dawniejszy pogląd na dzieło sztuki, jego autora, okres
w którym powstało itd.

Galeria Sztuki Średniowiecznej — opracowano i opublikowano katalog
naukowy obrazów Galerii, wydany w języku polskim i w języku angielskim. Opracowuje się też
katalog naukowy rzeźb Galerii, który będzie wydany również w języku polskim i angielskim.
Pracownicy Galerii ogłosili liczne studia naukowe w „Roczniku Muzeum Narodowego w War-
szawie", w ,,Bulletin du Musée National de Varsovie" oraz w wydawnictwach polskich i obcych.
Poważne prace naukowe podejmowane były w związku z wystawami w Muzeum Narodowym,
w szczególności w r. 1962 w związku z wystawą ,,Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy
XX w.". Galeria, którą kieruje doc. dr Tadeusz Dobrzeniecki, jest ośrodkiem badań nad sztuką
średniowieczną w Polsce.

Galeria Sztuki Polskiej. Przepowadzono w bardzo szerokim zakresie badania
nad malarstwem i rzeźbą od XVII w. do I wojny światowej. Monograficzne badania objęły
zwłaszcza znaczną liczbę malarzy XVIII—XX w. Specjalne badania przeprowadzono w związku
z przygotowywaniem licznych wystaw o charakterze naukowym. W przygotowaniu jest katalog
naukowy, obejmujący kilkaset obrazów, których zestaw określić można jako Narodową Galerię
Malarstwa Polskiego.

W obrębie Galerii utworzono Ośrodek Badań nad Portretem Polskim, kierowany przez
dr Janinę Ruszczyć. Rezultatem działalności tego ośrodka są artykuły, zamieszczane m.in.
w „Roczniku Muzeum Narodowego w Warszawie" i w „Bulletin du Musée National de Var-
sovie". Badania nad portretem polskim stanowią ważną gałąź studiów. Podjęte zostały przez
Muzeum Narodowe w nawiązaniu do akcji, zapoczątkowanej w ostatnich latach przedwojennych.
Podjęto wówczas inicjatywę inwentaryzacji wszystkich możliwie portretów osobistości polskich,
znajdujących się na naszych ziemiach. Jednym z etapów badań nad portretem polskim było
utworzenie w Oddziale Wilanowskim Muzeum Narodowego w r. 1962 —Galerii Portretu