Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 2.1952(1954)

Kozłowski, Rudolf: Aneks
\

Ryc. 24. Leonardo da Vinci, Fragment szkicu rysunkowego głów rycerzy w szy-
szakach, po lewej stronie sygnatura, Windsor, Biblioteka Królewska (wg Leo-
nardo da Yinci, Liittke, wyd. II).

wynikają z faktu, że w obu przypadkach użyto różnych narzędzi, bo pióra
i pędzla, a także z szybkości i nerwowości wykonania podpisu na cytowa-
nym rysunku. Zasada graficzna jest jednak w obu przykładach identyczna.

Studiując w publikacji Liittkego bogaty zbiór przykładów pisma Leonarda
stwierdziłem znaczne analogie z sygnaturą obrazu krakowskiego, zarówno
w ogólnym charakterze jego pisma, które składa się z dominanty pionowych
lasek, przekreślonych często kreskami poziomymi, — jak również w po-
szczególnych proporcjach linii pionowych w stosunku do poziomych, oraz
w odchyleniach odnoszących się do linii poziomych. We wszystkich odmia-
nach pisma leonardowskiego jak i w sygnaturze na obrazie ze Zbiorów Czar-
toryskich występuje przy tym ten sam charakterystyczny rytm znaków gra-
ficznych. Podobieństwo sygnatury do pisma leonardowskiego zaznacza się
najsilniej w tych przykładach, gdzie odpowiednie zacięcie lub zaokrąglenie
pióra spowodowane zużyciem, nadaje kresce charakter podobniejszy do po-
ciągnięć od pędzelka (ryc. 21 i 23).

Odkryta przeze mnie sygnatura nie była znana. Właściciele, od których
Czartoryscy nabyli obraz, chyba o niej nie wiedzieli, bo gdyby było inaczej,
nie omieszkaliby wykorzystać tego dla celów komercyjnych. Według uzy-
skanych informacji, brak jakichkolwiek danych o sygnaturze w aktach „Zbio-

3*