Muzeum Narodowe <Krakau> [Editor]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 2.1952(1954)

Sprawozdania
Kopff, Andrzej: Sprawozdanie z działalności Muzeum Narodowego w roku 1952
Zagadnienia technologiczne wyrobu szkła i historię rozwoju szklarskiego
przemysłu hutniczego uwzględniono na tablicy dydaktycznej.

Niezależnie od wystawy stałej, Muzeum w Tarnowie zorganizowało w cią-
gu roku sprawozdawczego 4 czasowe wystawki rycin, fotografii i repro-
dukcji („Zwierzęta według miedziorytów J. E Riedingera“, „Architektura
antyczna w grafice w. XIX“, „Malarstwo holenderskie w. XVII“, „Piękno
zabytkowej architektury Tarnowa“) oraz dwie wystawki okolicznościowe
(„Wizerunki wybitnych przedstawicieli epoki Odrodzenia w w. XVIII“,
„Leonardo da Vinci“).

Muzeum gościło również wystawy czasowe i objazdowe zorganizowane
przez Muzeum Narodowe w Krakowie, Delegaturę Polskiego Związku Arty-
stów Plastyków oraz Centralne Biuro Wystaw Artystycznych.

Frekwencja w okresie sprawozdawczym wyniosła ogółem 10.045 osób.

W lokalu Muzeum wygłoszone zostały przez pracowników Muzeum Na-
rodowego w Krakowie odczyty popularno-naukowe na temat realistycznego
malarstwa rosyjskiego w. XIX i mecenatu artystycznego Stanisława Augusta.

W ramach prac wewnętrznych wydzielono z dawnego inwentarza szereg
okazów pozbawionych wartości muzealnej, a księgi inwentarza przepisano,
przy czym uzupełniono opisy zabytków.

Muzeum w Żywcu

Muzeum pozostawało w okresie sprawozdawczym zamknięte ze względu
na będący w toku remont budynku. 2 końcem roku Kierownictwo otrzymało
odremontowane sale w lewym skrzydle gmachu, w związku z czym zaczęto
tam przygotowywać wystawę, którą miano uruchomić w ciągu r. 1953.

2 prac o charakterze wewnętrznym wymienić należy konserwację kilku
obrazów i rzeźb oraz reinwentaryzację zbiorów, konieczną ze względu na
dewastację zbiorów w czasie wojny.

W okresie sprawozdawczym pozyskało Muzeum 147 okazów współcze-
snego przemysłu ludowego, otrzymanych w drodze darów od instytucji spo-
łecznych i osób prywatnych,

16 — Rozprawy i Sprawozdania